Innspill

Av Espen Pedersen, Film & Kino

Positive synergieffekter ved samlokalisering av kino, kultur og bibliotek:

Samlokalisering av kino med andre kulturinstitusjoner som teater, bibliotek og kunstutstillinger har vist seg å skape betydelige synergieffekter både for publikum og driftsorganisasjonen(e). Erfaringene fra Steinkjer Kino og Kulturhus, Asker Kulturhus og Asker kino, Vega Scene, og Gjøvik Kino & Scene understreker hvordan slike integrerte løsninger kan øke tilgjengeligheten, styrke publikumsutviklingen og forbedre ressursutnyttelsen.

1. Økt tilgjengelighet og aktivitet

Samlokalisering gir mulighet for å opprettholde lang åpningstid og tilby et bredere spekter av aktiviteter gjennom hele uken.

  • Gjøvik Kino & Scene viser til hvordan kinoens tilstedeværelse skaper aktivitet nesten hele året, med 362 åpningsdager. Når scenekunst, konferanser og støttefunksjoner samles under samme tak, gir det et helhetlig tilbud som appellerer til flere målgrupper, noe som også gir økt synlighet og besøksfrekvens.
  • Steinkjer Kino og Kulturhus tilbyr et mangfold av arrangementer, fra filmvisninger til konserter og teater, noe som gir et levende kulturhus som trekker innbyggere fra hele regionen. Kinoens tilstedeværelse bidrar til jevn strøm av besøkende, og flere av dem deltar også på andre kulturaktiviteter.

2. Styrket publikumsutvikling

Når flere kulturfunksjoner samlokaliseres, oppstår muligheter for at ulike publikumsgrupper eksponeres for nye kulturuttrykk.

  • Asker Kulturhus har vist hvordan kombinasjonen av kino, bibliotek og scener skaper et naturlig samlingspunkt for innbyggere i alle aldre. Bibliotekbesøkende oppdager kinotilbud, og de som kommer for film kan bli inspirert til å utforske utstillinger eller forestillinger. Slike synergier stimulerer kulturell nysgjerrighet og øker deltakelsen i det samlede tilbudet.
  • Vega Scene i Oslo er et eksempel på hvordan kunstfilm, teater og debatter kan sameksistere og skape en plattform for refleksjon og diskusjon. Kinoen fungerer her som inngangsport til et bredere kulturtilbud, hvor publikum gjerne blir værende for å utforske teateroppsetninger eller delta i panelsamtaler.

3. Effektiv ressursutnyttelse

Samlokalisering gir mulighet for delt bruk av infrastruktur og reduserte driftskostnader.

  • Gjøvik Kino & Scene illustrerer dette ved sin flerbrukssal som kan tilpasses alt fra filmvisninger til scenekunst og konferanser. Denne fleksibiliteten gir økonomiske besparelser og høy kapasitetsutnyttelse, samtidig som det gir publikum en kvalitetsopplevelse på tvers av kulturuttrykk.
  • På Steinkjer Kulturhus benyttes felles teknisk utstyr og bemanning på tvers av aktiviteter, noe som gir en bærekraftig drift og gjør det mulig å arrangere flere typer arrangementer uten betydelig økte kostnader.

4. Sosiale og kulturelle møteplasser

Et integrert kulturhus skaper en arena for sosiale interaksjoner og kulturell utveksling.

  • På Vega Scene er kombinasjonen av kinokafé, scener og debattrom spesielt godt egnet for å bygge fellesskap. Publikum kan samles før og etter forestillinger for å diskutere kunstneriske opplevelser eller politiske temaer som berøres i filmene og teaterstykkene.
  • Asker Kulturhus har gjennom bibliotekets deltakelse skapt en familievennlig atmosfære der både unge og eldre føler seg velkomne. Kombinasjonen av kulturaktiviteter og et godt fysisk miljø skaper en attraktiv møteplass i lokalsamfunnet.

5. Attraktivitet for regionen

Samlokalisering kan gjøre et kulturhus til en destinasjon som styrker stedets identitet og attraktivitet.

  • Bergen Kino LUX, selv om ikke nevnt spesifikt som et eksempel på samlokalisering, viser hvordan investering i moderne fasiliteter og sammensatte tilbud kan skape begeistring og trekke besøkende langt utenfor lokalområdet.
  • For mindre byer som Steinkjer og Gjøvik, har kulturhusene blitt regionale fyrtårn som tiltrekker seg kunstnere og kulturinteresserte, og bidrar til økonomisk vekst i lokalmiljøet.

Oppsummering

Samlokalisering av kino med andre kunst- og kulturfunksjoner kan gi betydelige fordeler for både publikum og driftsorganisasjonen(e). Det skaper en dynamisk møteplass som fremmer publikumsutvikling, reduserer kostnader og styrker lokalsamfunnets identitet. På bakgrunn av faglige vurderinger og erfaringsbasert innsikt anser jeg det som hensiktsmessig å utrede en fremtidig kulturhusmodell som ivaretar og fremmer de positive driftssynergiene som oppstår ved samlokalisering av ulike kulturtilbud.

- Espen Pedersen, Film & Kino Oslo, 09.12.2024

Svar fra prosjektgruppa

Hei Espen!

Først takk for godt innspill!

Vi er sikre på at uansett hvilket bygg som våre folkevalgte går for så vil det dekke et mangfold av kulturaktiviteter. Med unntak av alternativ 1 som er en oppgradering av dagens litteraturhus og kino, og ny konsertsal med scener og øvingsrom, så har alle alternativene med seg ny konsertsal, scener, øvingsrom, litteraturhus og lokaler for kunst og kulturskolen. I to av alternativene (2 a og 3) løses kinoen på dagens lokalisasjon og i det siste (2 b) bygges den ny.

Vi har også god kontakt med andre kulturhus for å lære av hva som fungerer og hva som ikke fungerer.  Og her er det et utallige kombinasjoner og mye gode råd og  hente enten kinoen samlokaliseres eller ligger for seg. Alle alternativer innebærer for øvrig en oppgradering av kinoen med en ny salstruktur, som sammen med et godt program, er viktig for en god publikumstilstrømning.