Kulturhus – Velg tomt først
Informasjonsmøtet om kulturhus i Gjøvik 4. november ble en fin gjennomgang av status i arbeidet. For oss som heier på prosjektet, er det fint å bli inkludert i prosessen og oppfordret til å gi innspill. Og det er mange ting å undres over i en slik materie.
Først og fremst undres jeg på hvordan man har kommet fram til de alternativene som ble presentert? Jeg tenker som så at sammenblandingen av hva som skal bygges, hvor og anskaffelsesmetode gir noen rare konstellasjoner, som er høyst diskutable og får saken til å framstå mye mer komplisert enn den er. Dessuten er det åpenbart at det finnes en rekke varianter, som ikke er belyst, f.eks.:
- Nytt kulturhus på Viktoriatomta og rehabilitering av kinoanlegget er to forskjellig prosjekter. Kinoanlegget kan renoveres uavhengig av kulturhuset før, samtidig eller senere.
- Kulturhus på Viktoriatomta kan anskaffes som OPS (offentlig-/privat samarbeid), dersom kommunen anser det som det mest hensiktsmessige.
- En utbygging på Shelltomta behøver ikke å være vesentlig mer omfattende enn et kulturhus på Viktoriatomta. Biblioteket kan renoveres som et uavhengig prosjekt før, samtidig eller etter kulturhuset.
- Kommunen behøver ikke velge OPS for Shelltomta. Eier er positiv til å avstå tomt til kommunen.
- Osv.
Slik kan en stille opp en rekke varianter over de alternativene som er presentert. Det som jeg undrer meg over er hvorfor det ikke opereres med klart definerte tomtealternativer?
Et kulturhus er ikke et hvilket som helst bygg, men byens og regionen storstue. Det for tjener en tomt i byen som er valgt med omhu, og ikke som følge av «tilfeldig» utfall av en rart og unødig komplisert sammenskrudd konkurranse. Per i dag ser jeg to gode tomtealternativer; Viktoriatomta og den såkalte «Shelltomta». Med det utgangspunktet denne saken har, er det åpenbart at de to tomtene gir forskjellig rammer for programmering av kulturhuset. Ergo er det av avgjørende betydning for resultatet at tomtevalget er avgjort før prosjektering. Kommunen må rett og slett sikre seg den beste tomta for formålet.
Slik jeg leser prosessen så langt har den avdekket at Shelltomta har mange flere muligheter enn Viktoriatomta. Den logiske slutningen blir da at kommunen og eier av tomta, må sette se sammen og bli enige om hvor mye areal kulturhuset trenger, tomteprisen og en egnet avtale om overtakelse, f.eks. opsjonsavtale.
Et poeng her er at Shelltomta er betydelig større en Viktoriatomta, og gir rom for både kulturhus og annen utbygging, f.eks. flere hotellrom, som Gjøvik sårt trenger. At kommunen er stor eier i kvartalet, er ingen ulempe med tanke på å finne gode løsninger.
Et tredje poeng som jeg undrer meg over, er analysene av kulturhusdriften sett i sammenheng med de «kulturhus»-funksjoner kommunen allerede har (kino, friscene, Gjøvik gård, mv.). På denne tiden ser vi årlig hvordan kommunen både her og ellers i landet kjemper for å holde driftsutgiftene under kontroll. Det er en nyttig påminnelse om at driftseffektivitet er et svært viktig aspekt ved lokalisering av kulturhuset. Ved først å sikre seg at kommunen rår over ønsket tomt, kan kommunen selv velge hvordan anskaffelsen skal gjennomføres.
En kan da f.eks. invitere til OFP, prosjektkonkurranse, samspill, totalentreprise mv. basert valgt tomt og et konkurransegrunnlag som sikrer kommunen styring mot et ønsket resultat. En variant på samarbeid med private kan også være at kommunen og privat aktør bygger hver sine deler, som kan utfylle hverandre, f.eks. kulturhus og hotell.
Et apropos til slutt. En utlysning av OPS uten avklart tomtevalg, kan i verste fall resultere i så få tilbydere at konkurransereglene hindrer gjennomføring av anskaffelsen. Det vil føre til havari for prosessen, store unødvendige kostnader og tap av tillit.
Lykke til med valg av tomt!
– Einar Amlie Karlsen