Verdig markering av 22. juli

Det ble en verdig markering av 22. juli i Minneparken med appell, tale, musikalsk innslag og kransenedleggelse.

13 år er gått siden terrorhandlingene på Utøya og Regjeringskvartalet der 77 mennesker mistet livet. 18 år gamle Even Flugstad Malmedal fra Gjøvik var en av dem.

Bilde av kommunestyrerepresentant og AUFer Dina Snuggerud Solhaug holdt appell. Hun sa at hun var glad for et tverrpolitisk vedtak i kommunen som gir alle tiendeklassinger mulighet til å besøke Utøya. - Klikk for stort bildeKommunestyrerepresentant og AUFer Dina Snuggerud Solhaug holdt appell. Hun sa at hun var glad for et tverrpolitisk vedtak i kommunen som gir alle tiendeklassinger mulighet til å besøke Utøya.

Varaordfører Torvild Sveen holdt hovedtalen og startet med diktet "De beste" av Nordahl Grieg, som sjøl ble drept under andre verdenskrig.

- Årene viser, at til tross for alvorlige hendelser og mørke stunder, finner vi styrke i fellesskapet. Vi har sett utallige eksempler på samhold, medmenneskelighet og omsorg. Vi har reist oss sammen, selv om enkeltmennesker og mørke krefter ønsker å gjøre noe annet, sa Sveen.

Det var også musikkinnslag med Kaja Christine Elton Myhrby, kransenedleggelse og ett minutts stillhet