Ungdomsskoleelevene flytter til Vind ILs lokaler

Store deler av Kopperud skole ble rammet av vannlekkasje. Det medfører at mange av elevene vil måtte ha andre klasserom enn vanlig de neste ukene.

Vannskaden ble oppdaget 22. juli og skyldes feil på et toalett i bygget der småskolen og SFO holder til. Brannvesenet bisto eiendomsavdelingen samme morgen med å få sugd ut det meste av vannet og begrense skadene.

Det er bygningen som huser SFO og småskolen som er rammet av vannlekkasjen.

SFO og småskolen er rammet

De første prøvene viste at omtrent halvparten av bygningsmassen for småskolen, pluss SFO er hardest rammet. Til sammen har rundt 160 elever klasserom i denne delen av Kopperud skole. Rektor Ragnhild Ulheim håpet i det lengste at det skulle være mulig å bruke deler av bygningen slik at det ville være mulig å bruke alternative rom på skolen.

Torsdag 8. august fikk eiendomsavdelingen prøvene fra flere målinger. De viser dessverre at hele bygningen må stenge. Det er nå satt opp sperrebånd rundt hele bygningen og det er skilt som viser at det er forbudt å gå inn i lokalene.

Håper på en brakkeløsning

Dette innebærer at hele bygningen for SFO og småskolen må renoveres.

– Dessverre viser det seg at vi må stenge hele bygningen. Det betyr at vi må tenke annerledes med hensyn til lokaler for elevene våre enn vi håpet på, sier rektor Ragnhild Ulheim.

Kommunen ser på flere løsninger parallelt. Fra rektors side er det mest ønskelig å få en brakkerigg som gjør at hun har alle elever og ansatte på ett området. Eiendomsavdelingen arbeider derfor nå med å få til dette. Det å skaffe og å få opp brakker, tar noe tid. Derfor kan det være behov for en mellomløsning med lokaler andre steder.

Vind for ungdomstrinnet

Det er nå klart at ungdomstrinnet skal møte opp i Vind ILs lokaler der skal ha de to første ukene med undervisning. Småskolen, altså førte til fjerde trinn skal ha skolestart i ungdomsskolens lokaler, mens mellomtrinnet, femte til sjuende, blir der de bruker å være.

– Jeg har sendt ut informasjon til foreldrene. Er det noe som er uklart eller noen som har behov for mer informasjon, må de gjerne ta kontakt, sier rektor.

Vi vet ennå ikke hvor lang tid det vil ta før bygningen som huser SFO og småskolen kan brukes igjen, men er forberedt på at særlig arbeidet med den delen som er verst rammet vil pågå en de uker.

Tidlig start med riving og arbeid for å begrense skadene

Skadene ble meldt til forsikringsselskapet samme dag de ble oppdaget og de startet med riving og videre skadebegrensning fra onsdag 24. juli. Sweco ved takstmann Ole Øye bistår i arbeidet. Riving og prøvetaking knyttet til innemiljø er pågående og det gjennomføres ukentlige byggemøter for å sikre god framdrift og få oversikt over skadeomfang.

Rektor på Kopperud skole er fortløpende involvert fra skaden ble oppdaget.
Eiendom ved eiendomsforvalter og eiendomsdrift er også fortløpende involvert.