Styret for Gjøvik Kino og Scene KF er valgt

25. november valgte et enstemmig kommunestyre styret for nye Gjøvik Kino og Scene KF (kommunalt foretak).

Fra venstre: Ellen Gjerdalen, Nan Renee Augland, Ketil Kjenseth, kultursjef Anna Thorud Hammer, Alf Helge Dyste Iversbakken,  varaordfører Anne Bjertnæs, leder for kultur og teknisk Camilla Aaseth. Andreas Koschinski Kvisgaard og Torvild Sveen deltok på Teams. - Klikk for stort bildeFra venstre: Ellen Gjerdalen, Nan Renee Augland, Ketil Kjenseth, kultursjef Anna Thorud Hammer, Alf Helge Dyste Iversbakken, varaordfører Anne Bjertnæs, leder for kultur og teknisk Camilla Aaseth. Andreas Koschinski Kvisgaard og Torvild Sveen deltok på Teams.

Her er det nye styret

Styreleder: Ketil Kjenseth

Nestleder: Ellen Gjerdalen

Styremedlemmer: Nan Renee Augland og Andreas K. Kvisgaard

Representant for de ansatte: Alf Helge Iversbakken, jobber som fagleder Kino ved Gjøvik Kultursenter i dag.

Samlet for første gang

Onsdag var styret samlet til en prat og presentasjon for å bli litt kjent med hverandre og oppdraget de har mottatt.

- Jeg takker for tilliten og gleder meg til å delta i arbeidet med å etablere dette KF-et. Det er spennende å finne de utviklingsmulighetene vi har gjennom denne organiseringen for å skape mer godt kultur- og musikktilbud på Gjøvik, sier styreleder Ketil Kjenseth.

Også de andre styremedlemmene ga i sin presentasjonsrunde utrykk for at de gledet seg til å ta fatt på oppgaven.

- Jeg må bli kjent med de ansatte, lokalene og oppgavene noe mer enn hva jeg hittil har blitt som publikummer på en rekke arrangement og forestillinger. Det ser jeg frem til, sier Ellen Gjerdalen.

Erfarne medlemmer

Med erfaring fra teater, musikk og film vil Andreas Koschiniski Kvisgaard og Nan Renee Augland bidra med nyttig kunnskap i å utvikle tilbudene ved Gjøvik Kino og Scene.

- Å kjenne at byen, kommunen din ønsker bruke den erfaring og kunnskap du har opparbeidet deg er veldig fint, og vi gelder oss til å bli bedre kjent med dagens tilbud og se mulighetene som ligger der for utvikling, sier Nan og Andreas entusiastisk.

Som representant for de ansatte er Alf Helge Iversbakken en viktig kontinuitetsbærer og sitter på mye kunnskap om dagens drift.

- Jeg vil i samarbeid med kollegaene mine bidra inn til styret med våre erfaringer og kjennskap til hvordan dagens drift henger sammen og hva vi ser for oss av muligheter. Det blir en ny, men spennende oppgave å delta i utviklingen av arbeidsplassene gjennom å være styremedlem i foretaket, sier han.

Etablering av KF har vært en viktig sak

Camilla Aaseth, leder for kultur og teknisk satte også pris på å møte det nyvalgte styret.

- For oss har etableringen av et KF vært en viktig sak. Vi er overbevist om at vi gjennom dette foretaket vil skape mer sammen med flere innenfor kulturfeltet. Vi har fått etableringen av Musikk i Innlandet lokalisert til Gjøvik, vi har etablert et kulturråd i denne perioden og vedtatt en kulturstrategi. Med også dette styret på plass betyr det at det aldri tidligere har vært så mange som har vært involvert i å utvikle musikk-, teater-, film- og kulturopplevelser for både innbyggere og besøkende i kommunen vår. Det kan ikke bli annet enn bra, sier hun.

Kultursjef Anna Thorud Hammer ønsker det nye styret masse lykke til med sitt arbeid.

- Jeg ser frem til å samarbeide også med dette styret om å få til mer kultur på Gjøvik, sier Anna. Jeg har jobbet mye med grunnlaget for denne etableringen og gleder meg til å få god dialog med styret, sier hun.