Stor beredskapsøvelse – evakuering av Skibladner

Fredag 31. mai vil det bli stor aktivitet på og rundt Gillundstranda i Stange. Denne dagen arrangeres det en stor beredskapsøvelse. En hendelse med Skibladner gjør at båten må evakueres.

Det er øvingsutvalget i Innlandet som arrangerer øvelsen der nesten 400 personer deltar. Alle «blålysetatene» er med, og både Stange og Hamar kommuner vil øve sin kriseledelse. Det vil være mange utrykningskjøretøy på veiene i Hamar og Stange denne dagen.

De overordnede målene med øvelsen er kommunikasjon, samvirke og planverk.

Hensikten med øvelsen er å øke kompetansen på håndtering av en båtulykke med mange involverte parter og mennesker. Øvelsen skal gi de som deltar mulighet til å teste og kvalitetssikre sitt beredskapsplanverk mot en større båtulykke og hvordan de håndterer konsekvensene av en slik ulykke.

Gjøvik blir ikke berørt

Innbyggerne i Gjøvik vil ikke bli berørt av øvelsen da den er på andre sida av Mjøsa

Det vil det bli opprettet et evakuerings- og pårørendesenter på Scandic Hotels Hamar.  Senteret skal ta imot flere «evakuerte og pårørte». Kriseteamene fra kommuner i hele østlandsområdet vil være med som markører, ca 165 personer.

Dette vil være RVTS Øst (Regionalt ressurssenter om vold, traumatisert stress og selvmordsforebygging) sin visningsøvelse i år. Det vil si at man tester ut planverket og øver et stort antall markører som skal være evakuerte passasjerer og pårørende.

Øvelsen starter klokka 09:30 og vil holde på til ca. kl. 15:00.

Følgende aktører deltar:

• Politi