Slutt på koronatesting i kommunen

Fra og med 1. juli er det slutt på at du kan komme og ta koronatest (PCR) hos Gjøvik kommune.

Nasjonale myndigheter vurderer at det ikke lenger er grunnlag for at kommunene skal tilby slik koronatesting. Dermed vil de fleste kommuner slutte med dette tilbudet fra den datoen.

Du trenger ikke å teste deg for covid-19, selv om du har symptomer på viruset. Hvis du er syk, bør du holde deg hjemme til du er frisk. På Folkehelseinstituttets nettsider finner du informasjon om hva du bør gjøre når du har symptomer på covid-19.

Hvis du trenger å ta en selvtest, kan du fremdeles få dette av kommunen, blant annet på rådhuset.

Hvis du trenger annen test en selvtest, må du ta kontakt med en privat aktør som tilbyr dette. Det gjelder for eksempel om du trenger test i forbindelse med reise.