Samarbeid ga Ewelina jobb

Da Ewelina Pluciennik (38) mistet mannen sin for to år siden, startet jakten på en jobb. Etter et norskkurs i januar, fikk hun jobb som pleieassistent i hjemmetjenesten i Gjøvik kommune.

Samarbeidet mellom NAV og Haugtun ga Ewelina Pluciennik (i midten) jobb som pleieassistent i hjemmetjenesten i Gjøvik kommune. Her er hun sammen med fungerende avdelingsleder, Nina Haslund og markedskoordinator Svein Trondsen i NAV Gjøvik.

Flere virksomheter går nye veger for å rekruttere arbeidskraft. På Haugtun omsorgssenter trenger de sårt flere hender. Tidligere virksomhetsleder Christina Topp tok et litt annet grep for å få flere ansatte. Hun satte inn en annonse hos NAV.

– Jeg gikk på norskkurs i januar og der hadde jeg en strålende lærer som heter Jørgen. Han viste meg annonsen fra Haugtun og mente at jeg var en egnet kandidat. Dermed fikk jeg et intervju og ble ansatt, forteller polske Ewelina Pluciennik. Hun har bodd 13 år i Norge, men har ikke jobbet. Hun er eneforsørger for to barn etter at hun mistet mannen sin, og ønsket da å komme seg ut i arbeidslivet.

Fikk fem nye ansatte

Det skulle vise seg at det ikke var bare, bare å skaffe seg jobb. Språkkunnskapene var slett ikke verst før kurset, men har bare blitt bedre og bedre. Likevel uteble responsen, og gleden ble desto større da hun ble plukket ut etter annonsen hos NAV.

– Jeg fikk jobb i hjemmetjenesten og stortrives. Det er viktig for meg å greie meg sjøl og ha et fellesskap, sier Pluciennik.

På Haugtun har de funnet fem nye medarbeidere etter samarbeidet med NAV. Alle fem har tatt eksamen i legemiddelhåndtering og er i jobb.

Hjemmetjenesten med base på Haugtun omsorgssenter i Gjøvik, har to avdelinger med mellom 50 og 60 ansatte som hjelper mellom 220 og 250 bruker hver seg.

Vinn-vinn for alle

– Det å kunne rekruttere på den måten via samarbeidet med NAV har vært strålende, sier Nina Hasle Alund, som har tatt over som fungerende virksomhetsleder i hjemmetjenesten etter Christina. Hun ser ikke bort fra at denne måten å skaffe nye ansatte er noe de ønsker å fortsette med også framover.

– Vi har fått medarbeider som har et stort ønske om å jobbe og bistå andre. De blir raskt selvstendige og tar ansvar, sier Hasle Aalund.

Også Svein Trondsen, markedskoordinator hos NAV Gjøvik, er full av lovord. Han forteller om stor vilje til inkludering blant bedriftene i Innlandet generelt, og i Gjøvikregionen spesielt. Tallene fra første kvartal viser at 65 prosent av de som gjennomfører introduksjonsprogrammet faktisk kommer seg  ut i jobb.

– Dette er mye høyre enn i fjor, noe vi i NAV selvsagt er veldig glad for. Bedriftene er nøkkelen, de må si ja til integrering. Og det gjør de. Dette er rett og slett vinn-vinn for alle sier Trondsen.