Rolf Bækkelund er død

Gjøviks store kulturpersonlighet, Rolf Bækkelund, døde 22. august 99 år gammel. Han var blant annet svært sentral da byen, som en av landets første kommuner, fikk musikkskole i 1972.

Gjøvik musikkskole vokste raskt, og den ble snart også en av Norges største. Bækkelund var rektor ved skolen i en årrekke og var tilknyttet skolen i nærmere  60 år.

Med kravet om profesjonalisering av lærerkreftene fikk byen i 1990 også landets første kommunalt ansatte strykekvartett, nemlig Gjøvik sinfonietta.  Bækkelund var videre med på å etablere Gjøvik kammermusikkforening.

Fikk regjeringens minnemedalje

Rolf Bækkelund ble i fjor sommer overrakt regjeringens minnemedalje for sin innsats under andre verdens krig.

Daværene ordfører Torvild Sveen hadde gleden av å overrekke den velfortjente takken i form av en medalje for motstandsarbeidet Bækkelund bidro med i krigsårene.

Bækkelund deltok i en illegal motstandsgruppe i Oslo hvor han både formidlet våpen og dokumenter av betydning for motstandskampen i Norge. Han delte blant annet ut illegale aviser og  ble angitt og fengslet, men slapp ut etter tre måneder.

Etter fiolinundervisning hjemme i Oslo, reiste han i 1948 til Praha for å studere ved byens musikkonservatorium. Etter ni år i Tsjekkoslovakia kom han tilbake til Norge, og var fra 1957 til 1961 musikkleder i Molde kommune.

Fikk også flere andre priser

For sitt arbeid for Gjøviks musikkliv fikk Bækkelund i 1979 Gjøvik bys kulturpris,  i 1982 Lindemansprisen og i 1986 Caspar-prisen.

Parallelt med virket på Gjøvik har Bækkelund vært aktiv både på den nasjonale og den internasjonale musikkscenen..

For Gjøviks innbyggere er Rolf kjent for sitt arbeidet med å få etablert kulturskolen og bidrag til Gjøvik som musikkby.

“Betydd ekstremt mye for Gjøvik”

– Det er veldig trist, han har betydd ekstremt mye for Gjøvik og det er på mange måter ham vi kan takke for at byen har den kulturelle statusen som den faktisk har, sier kultursjef i Gjøvik, Anna Thorud Hammer til Oppland Arbeiderblad.

Hun peker blant annet på Bækkelunds kontaktnett som skulle føre til at noen av landets ledende kunstnerne fortsatt har verk stående i byen.

– Både Mjøsdronninga av Knut Steen og Haukeland-skulpturen (Arnold Haukland) er bare to eksempler på skulpturer som det er hans fortjeneste at vi har i Gjøvik, sier hun.