Prost Bloms gate blir helt stengt i fire uker

Fra mandag 10. juni blir hele strekningen mellom Fastland og Parksvingen stengt på grunn av omfattende gravearbeid som må gjøres for at vi skal få skiftet ut vann- og avløpsrør.

Må grave dypt

Det er arbeidet i krysset ved Coop-butikken som gjør at hele strekningen som blir bygget ut med fortau, sykkelfelt og nye vann- og avløpsrør, må stenges til ca. 8. juli.

- Når kummer og rør skal på plass i bakken under gata, må vi grave dypt. Samtidig er det mange ledninger og kabler i grunnen som vi må ta hensyn til, så arbeidet i dette krysset vil ta litt tid, sier byggeleder Rune Bratteng i Innlandet fylkeskommune.

Bratteng understreker at Coop-butikken på Kråkjordet er åpen som vanlig. De som skal handle har atkomst til parkeringsplassen og butikkinngangen fra Føllingstads veg.

Berører ikke buss

Det at krysset midt på anleggsstrekningen blir stengt i ca. fire uker, påvirker ikke bussrutene i området. De fortsetter å kjøre i de traseene som ble innført da strekningen fra krysset med Føllingstads veg til Parksvingen ble stengt 2. april.

Den midlertidige bybusslinja B48 mellom Øverby, Nordbyen og Kaspergården på Kirkeby vil kjøre samme rute som den har gjort siden 2. april og skal kjøre fram til ca. 1. november i år.

Skiltet omkjøring

Trafikk på den øvre delen av fylkesveg 2388 Prost Bloms gate, det vil si mellom krysset ved Coop-butikken og Parksvingen, får samme omkjøringsrute som den har hatt siden 2. april.

Strekningen mellom krysset ved Coop-butikken og krysset med Parksvingen har vært envegskjørt oppover siden 2. april, men blir nå helt stengt. Omkjøring blir skiltet, og ruta vil være den samme som gjaldt da denne strekningen var stengt fra november til april.

Følg skiltinga

I de fire ukene som hele strekningen er stengt for all trafikk, blir det ingen åpne kryss mellom kommunale gater på Kråkjordet og Prost Bloms gate.

- Vi skilter ved krysset mellom Mathias Topps veg og Parkvegen for å gjøre trafikantene oppmerksom på at det ikke er noen gjennomkjøring til Prost Bloms gate i denne tida. Det er viktig at trafikantene følger godt med på skiltene, ettersom kjøremønsteret nødvendigvis må endres flere ganger i løpet av dette året med grave- og byggeaktivitet i Prost Bloms gate, sier Bratteng.

Arbeidet er i rute

Byggeprosjektet i Prost Bloms gate er et samarbeid mellom Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune. Kommunen skifter ut 50 - 80 år gamle vann- og avløpsrør. Fylkeskommunen bygger fortau og sykkelfelt for å gi myke trafikanter bedre trafikksikkerhet.

Arbeidet er i rute, og skal ferdigstilles i november 2024.

Fordi arbeidet blir utført gjennom ett felles byggeprosjekt, slipper trafikanter og beboere i området å ha to perioder med graving og stengt veg.

Til sammen koster tiltakene ca. 73 millioner kroner. Kommunen og fylkeskommunen bidrar med rundt halvparten hver.

Det er Innlandet fylkeskommune som leder byggearbeidet, og Gjøvik Graveservice AS er entreprenør.