Nytt tilbud til unge i Gjøvik

I løpet av året åpner et lavterskeltilbud hvor unge mennesker kan komme for å snakke med voksne. Tilbudet heter Headspace og har lokaler  vegg-i-vegg med CC.

ØNSKER FRIVILLIGE: Ingrid Hedin, leder for Headspace i Gjøvik og Karoline Duenger, leder for barn og familie i Gjøvik kommune har stor tro på Headspace-konseptet. De oppfordrer personer som vil jobbe med ungdom til å ta kontakt.

Gjøvik kommune er en av pilotkommunene i Norge som skal starte opp det nye tilbudet for unge, kalt Headspace. Headspace stammer fra Australia og er et forebyggende lavterskeltilbud som skal drives av frivillige i tillegg til Ingrid Hedin som er leder for Headspace i Gjøvik. Hun lønnes av Mental helse. Gjøvik kommune betaler lokalene som ligger i Jernbanesvingen 6, rett ved CC. Kommunen har fått støtte fra statsforvalteren til det nye tilbudet.

For alle unge

Tanken med Headspace er at alle unge - og gamle - i perioder i livet kan ha følelser og tanker som kan være godt å snakke om med en utenforstående. På Headspace skal ungdommene kunne finne trygge voksne som de kan ta en prat med.

Headspace skal være et sted der unge mennesker i alderen 12–25 skal føle seg sett og bli tatt på alvor. Det trengs ingen henvisning for å snakke med noen her. Du kan også være anonym.

– Målet er å bedre god psykisk helse.  Samtalene har hovedvekt på livsmestring og støtte. Det viser seg at problemer som oppstår sent i livet kan spores tilbake til én enkelthendelse som skjedde i ungdomstida. Vi ønsker å hjelpe ungdom på rett spor før problemet vokser seg enda større, sier Hedin. Hun understreker at Headspace ikke er et terapitilbud og at det ikke føres noen journaler.

– Det er viktig å normalisere store følelser, og du trenger absolutt ikke være psykisk syk for å komme hit, presiserer ledre for barn og unge i Gjøvik, Karoline Duenger.

Ikke helt ferdig konsept

Hedin og Duenger mener tilbudet kommer til å fylle et behov. De har jobbet med å kartlegge barn og unge voksnes behov. Det har kommet fram at ungdom i Gjøvik etterlyser flere møteplasser.

Headspace er ikke et helt ferdig konsept ennå. De har 350 kvadratmeter med lokale som skal fylles med aktivitet av ulike slag. Her blir det videre medvirkning fra nettopp de unge. Tanken er at alt skal driftes av frivillige.

Søker frivillige - har møte 17. oktober

Vil du være med å bidra til det forebyggende arbeidet for ungdommene i Gjøvik? Da vil Ingrid Hedin gjerne se deg på et åpent møte torsdag 17. oktober klokka 18:00. Stedet er i lokalene til Headspace i Jerntbanesvingen 6, rett ved CC.

Du må ha fylt 18 år for å delta.

– Så blir det litt opp til hvor mange og hva slags frivillige vi får huket inn. Målet er at vi skal få åpnet for fullt før nyttår, sier en spent Ingrid Hedin.