Nå får du valgkort

Valgdirektoratet sender nå ut valgkort til alle med stemmerett.

Fram til den ordinære forhåndsstemmingen starter 10. august sender Valgdirektoratet ut valgkort til alle med stemmerett. De aller fleste kommer til å få valgkortet i sin digitale postkasse.

Alle som mottar valgkortet digitalt får tilsendt en varsling om dette på SMS. Når du har fått denne SMS-en er valgkortet ditt tilgjengelig i din digitale postkasse.

Slik finner og bruker du ditt digitale valgkort

1. Gå til den digitale postkassetjenesten du bruker: DigipostE-boks eller Altinn
  2. Åpne valgkortet og få nyttig informasjon om hvor, når og hvordan du stemmer.

Hvorfor får jeg valgkortet?

Å få valgkortet er først og fremst en bekreftelse på at du har stemmerett ved valget. På valgkortet står det også hvilken kommune du har stemmerett i, samt annen nyttig informasjon det er lurt å lese før du går og stemmer.

Må jeg ha valgkortet for å stemme?

Det er ikke nødvendig å vise fram valgkortet når du stemmer. Alt du trenger for å stemme er legitimasjon med fullt navn, fødselsdato og bilde. Husk at valgkortet ikke gjelder som legitimasjon.

Du kan forhåndsstemme i alle landets kommuner fra og med 10. august fram til og med 8. september. Kommunene har også tidlig forhåndsstemming i perioden 3. juli-9. august. I den perioden får du kun stemt på parti og ført opp kandidater fra andre lister (slengere).

På valgdagen må du stemme i den kommunen du har stemmerett i.

Feil postnummer på valgkort

For velgere som er bosatt i 2836 Biri har det beklagelig vis sneket seg inn en feil på valgkortet. Postnummer og poststed til Biri IL Flerbrukshallen er satt til 2836 GJØVIK.

Riktig adresse er 2836 BIRI.  Denne feilen har ingen praktisk betydning for velgerne.