Markerte byggestart av Snertingdal omsorgssenter

Etter lang ventetid kunne ordføreren endelig markere byggestart av Snertingdal omsorgssenter, et senter som skal bli hele bygdas storstue.

Gjøvik kommune markerte tirsdag 11. juni byggestart av Snertingdal omsorgssenter med rømmegrøt og marsipankake til både prosjektledelse, ansatte og beboere. Serveringen tok ordfører Anne Bjertnæs og utvalgsleder Ole Wilhelms Skundberg seg av.

Ny storstue for Snertingdal

– Dette blir mer enn et omsorgssenter. Her blir det mulig å ha livskvalitet og glede i tillegg til god omsorg. Dette skal bli den nye storstua for hele Snertingdal, sa ordføreren.

I desember 2022 vedtok kommunestyret å bygge ut et nytt omsorgssenter i Snertingdal med alle funksjoner. Her vil det bli legesenter, produksjonskjøkken, kafe, dagsenter, 16 plasser i bokollektiv og 16 omsorgsboliger. Uteområdene skal også legges til rette for å bli en av møteplassene i Snertingdal med nærhet til matbutikk, blomsterbutikk og nå i regi av stedsutviklingen en fritidsklubb for ungdom med kafe.

Skisse av det noe omsorgssenteret. - Klikk for stort bildeSkisse av det noe omsorgssenteret.

Glad for oppdraget

Det er Syljuåsen som vant anbudet og de er selvsagt glad for dette oppdraget. Særlig fordi mange av de som nå skal jobbe med det nye omsorgssenteret også bor i Snertingdalen.

– Det var en veldig god nyhet å få rett før jul. Mange i selskapet vårt reiser langt på jobb og det er fint å kunne få et så stort prosjekt. Det er artig å ha gravemaskiner også utenfor bystrøk, sa daglig leder i Syljuåsen, Steffen Haugen.

Han fortalte at Snertingdal omsorgssenter er det største oppdraget i massivtre som de har hatt.

– Det er et krevende og spennende prosjekt og kommunen har høye ambisjoner, sa Haugen.

Det nye senteret skal stå ferdig til nyttår i 2026, mens rivingen av det gamle vil foregå utover mot sommeren samme år. Budsjettet for prosjektet er 350 millioner kroner.