Kommunestyret ble torsdag morgen orientert om endringene i administrasjonen.
Ikke flere i administrasjonen
Marit Lium Dahlborg beholder sine oppgaver som kommunalsjef, men får tilleggsoppgaver som assisterende rådmann. Hun vil nå få ansvaret for innføring av teknologi i alle sektorer i kommunen. På sikt vil ansvaret kunne endres og utvides.
Rådmann Magnus Mathisen er svært glad for at Marit Lium Dahlborg vil ta på seg dette ansvaret.
- Kommunen står foran store utfordringer der oppgaver må løses på nye måter gjennom innføring av teknologi. Marit har bred og lang erfaring fra administrativ ledelse og er godt kvalifisert til å ta dette ansvaret, sier Mathisen.
Behov for å styrke toppledelsen
Rådmannen har også sett behovet for å styrke den administrative toppledelsen for å matche den økte kapasiteten til den nye politiske ledelsen.
– Med både ordfører og varaordfører i 100 prosent stilling og opposisjonsleder i 50 prosent stilling stilles det høyere krav til den administrative ledelsen, og en stilling som assisterende rådmann vil øke administrasjonens kapasitet til å følge opp politiske initiativ, sier Magnus Mathisen.
«Motiverende med økt ansvar»
Dahlborg er glad for å ha fått tilliten som assisterende rådmann.
- Gjøvik kommune er en spennende kommune å være leder i. Med dyktige medarbeidere og medledere i alle sektorer. Det er motiverende å få økt ansvar i ledelsen av kommunen, sier Marit Lium Dahlborg. Hun forteller at hun er spesielt opptatt av at vi utnytter de mulighetene teknologi og nye arbeidsformer gir oss i utviklingen av tjenestene.
- Jeg takker for tilliten, sier den nyutnevnte assisterende rådmannen.