Må stenge kryss på grunn av anleggsarbeid

Krysset mellom Prost Bloms gate, Tranbergvegen og Øverbyvegen blir stengt i cirka fire uker fra mandag 5. august.

Dette skyldes arbeid med nytt vann- og avløpssystem i området, og ombygging av Prost Bloms gate for å gjøre den bedre for myke trafikanter.

Stort graveprosjekt

Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune har slått sammen sine graveprosjekt i Prost Bloms gate i Gjøviks nordlige bydel.

Kommunen skal oppgradere 50 - 80 år gamle vann- og avløpsrør og fylkeskommunen skal bygge fortau og sykkelfelt i Prost Bloms gate.

Strekningen som skal bygges om går mellom krysset med Parkvegen ved Fastland og krysset med Tranbergvegen og Øverbyvegen i Parksvingen, også kalt «Helvetessvingen».

Komplisert i kryssene

Der flere veger møtes er det vanskelig å ha trafikk mens gravemaskinene arbeider. I juni/juli var krysset med Føllingstads veg og Kirkevegen stengt på grunn av dette. Nå skjer det samme i krysset helt øverst i anleggsområdet, det vil si i «Helvetessvingen».

- I perioden fra 5. august til rundt 6. september blir krysset kun åpent for gangtrafikk mellom Prost Bloms gate og Tranbergvegen. Krysset blir stengt for all biltrafikk og for gående og syklende mellom Tranbergvegen og Øverbyvegen, sier byggeleder Rune Bratteng i Innlandet fylkeskommune.

Bratteng understreker at fotgjengere og syklister må bruke den tilrettelagte gangvegen utenfor anleggsgjerdene og følge skiltinga.

Bussrute legges om

Bybuss-linje B48 mellom Øverby og Gjøvik skysstasjon må legges om mens holdeplassen i Parksvingen er stengt.

Fram til september vil bussen kjøre Åsvegen til Øverby, ned Panoramavegen, Nerbyvegen og Tranbergvegen, så opp igjen til Øverby i Nerbyvegen, og videre ned til skysstasjonen.

- Noen busspassasjerer får dessverre lengre veg til nærmeste holdeplass i denne perioden. Vi arbeider med å få til midlertidige holdeplasser i retning mot Hunndalen på Øverby og ved aldersboligene i Øverbyvegen, slik at passasjerene der slipper å være med på runden om Tranberg når de skal til sentrum, sier ruteplanlegger Jørn Tore Linberg i Innlandstrafikk.

Linberg oppfordrer passasjerer til å bruke ruteplanleggeren Entur, hvis de er i tvil om hvor og når bussen går. Entur skal være oppdatert til enhver tid,.

Omkjøring for bilistene

Mens krysset i Parksvingen er stengt, blir det skiltet omkjøring om Nerbyvegen, Panoramavegen og Øverbyvegen for trafikk som skal vestover.

Trafikk østover mot sentrum får samme omkjøringsveg som de har hatt til nå. Det blir ikke mulig å kjøre opp den øverste delen av Prost Bloms gate i krysset med Tranbergvegen mens krysset er stengt.

Envegskjørt fra Fastland

- I den nedre delen av Prost Bloms gate vil trafikken gå som den har gjort siden 8. juli. Det vil si at gata er envegskjørt oppover, ut av sentrum, fra krysset med Parkvegen ved Fastland til krysset med Føllingstads veg ved Coop-butikken, sier byggeleder Rune Bratteng.

Det er mulig å krysse Prost Bloms gate i Føllingstads veg/Kirkevegen i begge retninger, og Coop-butikken i krysset er åpen som vanlig og har atkomst til parkeringsplassen sin fra Føllingstads veg.