Linda er ny parksjef i Gjøvik

Etter mange år som anleggsgartner i private bedrifter, er Linda Charlott Kristiansen (43) nå klar for å dele sin grønne kompetanse med hele Gjøvik, i sin nye rolle som kommunens fagleder for park.

Gjøvik kommunes parksjef Linda Kristiansen foran bro med blomster - Klikk for stort bilde

Kristiansen utviklet sine grønne fingre i ung alder, og har holdt stødig kurs siden.

– Interessen startet da jeg fikk jobb som sommerhjelp i Ski kommune, forteller Kristiansen. Hun jobbet der i et år etter videregående, noe som styrket interessen hennes for gartnerfaget.

Hun gikk 3 år i lære hos Oslo-bedriften Park og Landskapspleie AS før hun tok fagbrev som anleggsgartner i 2005. I 2022 tok hun også mesterbrev.

19 år som anleggsgartner

Sammenlagt har Kristiansen jobbet som anleggsgartner i 19 år. I denne tiden har hun jobbet for en rekke private bedrifter i Oslo-området. Hun er også kjent med lederrollen, og har jobbet som både avdelingsleder, driftsleder og teamleder.

Lederrollen i anleggsgartnerfaget innebærer både kontorarbeid og utearbeid.

– Du må kunne utarbeide budsjetter og tegninger, men jeg er også mye ute på befaring og deler fagkunnskap, forteller hun.

Første gang i kommune

Kristiansen har tidligere bodd i Lørenskog, og er nå i ferd med å flytte til Reinsvoll. Med mange års erfaring fra privat sektor, er dette første gang Kristiansen går inn i rollen som anleggsgartner og fagleder i en kommune. Dette er en overgang hun ser fram til.

– Det blir gøy å kunne gjøre noe for hele kommunen, sier hun.