Kommunen gjør tiltak på Gjøvikstranda før festivaler

Tre gassbrønner og alle kummene som fører bort overvann på kommunens område på stranda er tettet slik at ikke metangass skal sige opp. Dermed kan deltakerne på Liverpool-festivalen og ScandiRavia og våre innbyggere være sikre på at området er helt trygt å ferdes i.

Området har i årevis vært brukt som lagringsplass for flis fra Hunton, og det har lenge vært kjent at det er metangass der. I 2020 utarbeidet Sweco en rapport for kommunen. Da ble planer om boliger på kommunens tomt skrinlagt.

Området har også private eiere, og også her var det tenkt boliger. EIerne bestilte i vår en rapport fra Cowi. Denne viser at det heller ikke her kan anbefales å bygge boliger.  Dersom de skulle gått videre med utbyggingsplanene, ville de enten måtte fjerne en stor mengde masse, eller velge løsninger som å bygge på pæler eller lignende.

– Rapporten konkluderer med at det er alt for mye gass i grunnen, og at den brytes ned alt for sent, til at en tilsvarende løsning er mulig å gjennomføre på Mjøsstranda, sier Tom Søgård i Gjøvik og omegn boligbyggelag  til Oppland Arbeiderblad.

Bilde av seksjonsleder for vann i Gjøvik kommune, Trond Hulleberg, målte gasskonsentrasjon i kummer og de tre brønnene. - Klikk for stort bildeSeksjonsleder for vann i Gjøvik kommune, Trond Hulleberg, målte gasskonsentrasjon i kummer og de tre brønnene.

Måtte gjøre tiltak før festivaler

Rapporten fra Cowi viser også at det er tre gassbrønner som er åpne mot omgivelsene i tillegg til flere sluk/kummer. De anbefalte derfor at kommunen gjennomførte ytterligere målinger på området sitt.

"I dag står de fleste av gassbrønnene åpne, med til dels høye metankonsentrasjoner. Dette viser at det også er viktig med vurdering av eventuelle tiltak hvis det tilrettelegges for grilling, planlegges arenaer for idrett- og kulturarrangementer med mange deltakere (f.eks. konserter, tivoli, festival o.l.)," heter det i rapporten fra Cowi.

Måler og tetter

I uke 31 og 32 var seksjonsleder for vann i kommunen, Trond Hulleberg, ute og målte gassmengden. To av brønnene er allerede dekket med grus slik at ingen kommer til. Den siste får en stor betongring rundt seg før det skal legges på duk og så grus der også. Kummene som fører overvann unna, vil også bli fylt igjen.

– Vi har nå målt og gjør de tiltakene som må gjøres, opplyser assisterende kommunedirektør, Marit Lium Dahlborg og ønsker velkommen til festivaldeltakere og andre utover resten av sommeren.

Jaran Pedersen i Liverpool-festivalen føler seg helt sikker på at det er trygt å komme på festival. Han er fornøyd med måten kommunen har håndtert gassen som er i grunnen på Gjøvikstranda. Her i samtale med assisterende kommunedirektør, Marit Lium Dahlborg.

Føler seg trygge

Torsdag 1. august åpner Liverpool-festivalen dørene. De holder til på kommunens parkeringsplass til venstre når du kjører mot Plantasjen.

– Vi har vært på det samme området i flere år nå, og føler oss veldig godt ivaretatt av kommunen”, sier Jaran Pedersen, en av de mange som jobber med å få området klart til åpningen. De fleste festivalgjestene kjøper tredagerspass og Pedersen håper på mellom 500 og 700 innom hver dag.

Føler du deg trygg på at det ikke er farlig å ha festival her?

– Absolutt”, er det klare svare fra festivalsjefen.

Om tre uker er det duket for nok en festival i Gjøvik. Da er klart for ScandiRavia, en todagers utendørsfestival på den gamle Hunton-tomta, nord for parkeringsplassen der det er Liverpool-festival. De håper på rundt 2000 besøkende.