Klar for å møte 15 000 speidere

5. juli til neste år er det forventet at 15 000 speidere kommer til Gjøvik. Martin Skogstad er prosjektleder i kommunen for arrangementet.

Bilde av Martin Skogstad som er prosjektleder for Speidernes landsleir 2025 som skal være i Gjøvik. - Klikk for stort bildeMartin Skogstad er prosjektleder for Speidernes landsleir 2025 som skal være i Gjøvik.

Mange kjenner Martin Skogstad fra Gjøvik klatrepark der han jobbet i mange år. Men den unge karen har mange andre arbeidsplasser og aktiviteter på CV-en, men har ikke vært speider.

– Jeg tror min mangfoldige bakgrunn kan være en stor fordel. Og så har jeg ledet mange ulike prosjekter. Du må jo være litt gal i hodet for å drive i “eventbransjen”, men jeg liker at det skjer litt rundt meg. Eller, i perioder, veldig mye, sier han.

Fra ekstremsport til ungdoms-OL

Martin er opprinnelig fra Gjøvik, men har bodd mange år utenfor byen vår. Første flytting var til en folkehøgskole på Karmøy på ekstremsportlinja.

– Der fikk jeg virkelig sansen for overnatting ute, men det var ikke så mange av aktivitetene som var ukjente for meg. Jeg har likt å prøve mange ulike aktiviteter, alt fra tennis, fotball, ski og til hockey.

Prosjektlederen for speiderleiren til sommeren hadde også mer enn en finger med i spillet da Ungdoms-OL ble arrangert på Lillehammer i 2016. Han har vært med på å arrangere Tour of Norway (sykling) og X-games ( en årlig sportskonkurranse innen en rekke grener kategorisert som ekstremsport).

Mange busker og busser

Tanken er at flest mulig av de 15 000 speiderne som kommer skal kjøre kollektivt. Det i seg sjøl er en rimelig stor utfordring og krever mye logistikk.

– Vi håper å få til et eget speidertog fra Sørlandet, men de må jo også komme seg opp til Vind der leiren skal være. Det blir behov for MANGE busser, sier Martin.

Alle speiderne skal jo ha tilgang til vann og et sted å gjøre sitt fornødne. Også det krever logistikk. Her er Gjøvik kommune svært involvert sammen med apparatet til speiderne.

Speiderne skal også bygge sine egne telt. Det krever mange busker, eller raier som det kalles.

Håper på besøk fra innbyggerne

Det er ennå lenge til juli 2025, men Martin ber innbyggerne sette av tida i kalenderen. Det vil nemlig bli mulighet til å besøke leiren og delta på ulike aktiviteter. Og for den som har vært speider, så vet du at det skjer mye koselig og morsomt i speiderleirer.

– Det vil nok også bli ekstra aktivitet i byen. Her har vi ikke landet på noe ennå, men det kommer, det kommer, lover prosjektlederen.