Gjøvik kommune har ungdomsprosjekt med Kirkens Bymisjon

Gjøvik kommune bidrar med 950 000 kroner for at Kirkens Bymisjon skal komme inn i ungdomsmiljøet på skysstasjonen.

Samarbeidsprosjektet har som mål å skape trygghet i miljøet og etablere et tillitsforhold til ungdommene som er der.

- Vi må høre på hva ungdommen har å si. Vi må involvere, se dem og høre på dem, kommenterer vikrsomhetsleder i Kirkens Bymisjon, Per Morten Clausen.

Han peker på at det er viktig å være til stede når det er behov. Det innebærer åpningstider på kveld og helg.

Enstemmig vedtak

Det er kommunestyret i Gjøvik som samlet har vedtatt å bevilge penger til samarbeidet med Kirkens Bymisjon, som har hatt gode erfaringer med tilsvarende prosjekter blant annet på Holmlia i Oslo.

– Det er på det rene at pandemien har rammet hardest for de mest sårbare. At vi da er enige om at vi må bruke penger på å styrke innsatsen mot barn og unge er jeg glad for. Dette er en gruppe som trenger å bli sett, sier varaordfører, Anne Bjertnæs. Hun er en av initiativtakerne til prosjektet.

Mye å lære av ungdommene

Varaordføreren tror det er mye å lære av ungdommene og de kan ha gode innspill til hvordan kommunen kan legge til rette for ei bra fritid for de unge.

-  Vi har jo ikke fasiten. Derfor må vi spørre de unge sjøl, sier Bjertnæs.