Gjøvik har fått ekstramillioner som kommer barn og unge til gode

Gjøvik har fått innvilget i overkant av to millioner kroner for å styrke helsestasjon, skolehelsetjenesten og jordmortjenesten i kommunen.

I statsbudsjettet for 2021 ble det bevilget 389 millioner kroner som tilskudd gjennom søknad til helsedirektoratet for helsestasjonene og skolehelsetjenesten. Gjøvik har fått to av disse millionene.

- Vi er veldig glad for å få tildelt disse midlene slik at vi kan styrke det forebyggende og helsefremmende arbeidet for å sikre barn en best mulig oppvekst på Gjøvik, sier leder for helsestasjon, Karoline Duenger.

Mer tilgjengelige for barn og unge

Midlene som er tildelt Gjøvik skal i hovedsak styrke tre områder, helsesykepleierressursene gjennom å ansette flere, jordmortjenesten skal øke sitt tilbud og skolelegetjenesten som er ny fra høsten 2020 skal utvides.

- For skolene vil flere helsesykepleiere bety økt tilgjengelighet for elever som trenger samtaler og støtte. Helsestasjon for ungdom vil med denne tildelingen ha mulighet til å ha åpent en kveld til i uka. Med en utvidet jordmortjeneste i kommunen vil vi kunne ha mulighet til flere hjemmebesøk og etterkontroller i tillegg til at vi ønsker å benytte noe jordmor inn i Helsestasjon for Ungdom. Skolelegetjenesten har, etter oppstart i september i fjor, vært et svært positivt bidrag i det faglige arbeidet overfor barn og unge og ønsker derfor øke denne ressursen ytterligere med denne tildelingen, forklarer Karoline Duenger.

Roser helsestasjonstjenesten

Varaordfører Anne Bjertnæs vil berømme helsestasjonstjenesten for nok en gang å ha lykkes med å få tildelt ekstra midler.

- Det er ingen tvil om at det er viktig å styrke helsestasjonstjenestene våre. Denne tjenesten møter alle foreldre og barn på jevnlig basis gjennom flere år. At vi kan øke kapasiteten er derfor svært viktig. Men like viktig er at økt kapasitet også vil styrke utviklingsarbeidet i oppveksttjenesten gjennom at den viktige kompetansen og kunnskapen fra helsesykepleier, jordmor og skolelegen vil kunne delta mer i tverrfaglig samarbeid rundt våre barn og unge. Den viktigste investeringen vi kan gjøre for fremtiden er i å legge til rette for en god oppvekst. Nå kan vi gjøre det arbeidet enda bedre, sier Anne Bjertnæs.