Gjøvik er blant landets beste kommuner

Nå er Kommunebarometeret for 2023 ute, og Gjøvik kom på 12. plass.

Kommunebarometeret er kort fortalt en rangering av hvor godt alle landets kommuner drives. Det er Kommunal Rapport som står bak kåringen.

I tillegg klatret vi fra 149 til 33. plass på kommuneindeksen, som kårer Norges best styrte kommuner.

Stolt kommunedirektør og ordfører

Kommunedirektør Kari Sollien og ordfører Anne Bjertnæs i Arendal - Klikk for stort bilde

– Så blide og stolte blir Anne og jeg over resultatet på årets kommunebarometer og kommuneindeks!, skrev kommunedirektør Kari Sollien til alle kommunens ansatte så fort nyheten kom ut.

Gjøvik klatrer fra plass 149 til 33 på økonomistyring, skriver OA, og på 12. plass i hele barometeret samlet.

– Og det er fordi dere alle bidrar med tjenester av høy faglig kvalitet og godt utviklingsarbeid! Vi vet at dere møter store forventninger og ofte ikke synes ressursene strekker til. Dette resultatet viser at dere driver kommune på elitenivå! Tusen, tusen takk for innsatsen!

Også ordføreren var fornøyd med årets plassering.

– Det er veldig flott å se at sektorenes og de ansattes målrettede arbeid med kvalitet i tjenestene gir gode resultater. Vi er en lavinntektskommune med stramme rammer, men med gode ansatte klarer vi likevel å levere tjenester i Norgestoppen. Det er veldig bra, forteller ordføreren.

Hva er Kommunebarometeret?

• En sammenligning av landets kommuner, basert på til sammen 157 nøkkeltall innen 12 ulike sektorer.
  • Hensikten er å gi beslutningstakere en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver.
  • Resultatet er ikke perfekt, men gir en indikator, mulighet til å stille spørsmål, og ikke minst lære av de beste.
  • Tallene er i hovedsak hentet fra SSBs Kostra-database, tall for 2023. Det er i tillegg hentet statistikk fra kilder som Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Norsk kulturindeks fra Telemarksforsking.

Kilde: Kommunal Rapport

Blant topp 30

Til sammenligning lå Gjøvik kommune på 63. plass i 2022, 93. plass i 2021 og 170. plass i 2020.

Kommunebarometeret 2024 topp 30
Rangering Kommune