Gjør klart for Vismunda næringspark

I vår vedtok kommunestyret at Vismunda næringspark skal opparbeides. Nå jobbes det for fullt med alle tiltak i området rundt for å legge best mulig til rette.

Opparbeidelsen av Vismunda næringspark med alle tilstøtende tiltak koster rundt 80 millioner kroner. Området er to sammenhengende områder og næringsområdet er lagt på en høyde som gjør at det ikke rammes av flom fra elva Vismunda. Området er på nesten 390 dekar og ligger sentralt på Biri mellom Kragebergvegen og elva.

Dette er noen av tiltakene som finansieres:

• Vi utvider og sikrer Kragebergvegen fra rundkjøring Skumsrudvegen-Birivegen og til krysset Ravegen. Dette er en strekning på ca. 500 meter.
  • Vi bygger gang- og sykkelkryssing ved rundkjøring ved Birivegen.
  • Vi bygger gang- og sykkelkryssing i Skumsrudvegen.
  •  Vi bygger ny, kommunal veg med fortau og fjerner gammel avkjørsel til området.
  •  Vi etablerer infrastruktur for vann, avløp inkl. en pumpestasjon, strøm og fiber til tomtegrense.
  • Vi bygger turveg langs store deler av området og som krysser området mellom Kragebergvegen og elva.
  • Vi bygger flomveg for Kårstadbekken med utløp til elva Vismunda.
  • Vi lager erosjon- og flomsikring i Kullsvebekken. Kullsvebekken går langs Kragebergvegen og medfører risiko for en 200-årsflom. Derfor må dette tiltaket gjøres for å sikre næringsvirksomhet, skole, bebyggelse og en eventuell framtidig pumpestasjon.

Det er Kjenseth Maskin AS som har fått oppdraget med del 1 av prosjektet.