Fikk anbefalingsbrev fra ordføreren

Fire unge gjøvikensere har gjort en del ekstra for frivilligheten i kommunen. Ordfører Anne Bjertnæs og leder av frivilligsentralen, Martin Rosenhoff premierte dem med et eget anbefalingsbrev som kan være gull i framtidig arbeidsliv.

Gjøvik kommune delte i flere år ut disse anbefalingsbrevene, men det er noen år siden sist vi brukte denne muligheten til å ære unge som bidrar frivillig.

– Større og bedre ros enn det jeg vil gi til dere, er det ikke mulig å gi. Det er flott å kunne vise at vi setter pris på den innsatsen disse unge gjør. Og som vi vet, uten frivilligheten stanser Norge. Disse ungdommene viser at de ønsker å jobbe og bidra til fellesskapet, sa Anne Bjertnæs.

En god “attest” for arbeidslivet

Anbefalingsbrevet er en slags attest som forteller noe om hva som er gjort.  Det er tenkt at disse brevene skal deles ut et par ganger i året. Denne gangen ble anbefalingsbrevet delt ut til Syver Alfred Linnerud (16), Ludvik Bratli Elseth (13), Vincent Sun (25) og Andrine Berg Sæther (20).

I brevet står det litt om hva de har bidratt med og noen ord om personlige egenskaper.

–  Jeg tror at en slik type “attest” kan være gull når dere skal ut og søke jobber en gang i framtida, kommenterer ordføreren.

Fire ulike unge

Syver har jobbet 40 timer for Gjøvik Husflidslag der han har vært med som hjelpeinstruktør.

–  Det har vært morsomt å lære yngre til å lage alt fra fuglekasser til krakker. Vi har lite sløyd i skolen, så det er fint å se at yngre barn mestrer praktiske oppgaver, sier han.

Ludvik har vært en stor hjelp i Puls som er et tilbud i regi av Frelsesarmeen for innbyggere som har behov for et fellesskap. De serverer litt mat og 13-åringen har vært med både på å tilberede og servere mat en eller to ganger i uka.

–  Jeg er jo den yngste der, men har lært mye og trives med den jobben, forteller Ludvik.

Vincent har vært med som leksehjelp på ettermiddagene og ser at det gir gode resultat.

–  Det er moro å hjelpe elevene slik at de kanskje greier ei prøve som venter eller bare bistå til neste dag. Når jeg møter noen av dem utenfor leksehjelpa, kommer de gjerne bort og vil slå av en prat. Det er veldig koselig, forteller 25-åringen.

Andrine har sjøl cøliaki og har valgt å engasjere seg som leder i lokallaget til cøliakiforeningen. Hun jobber nesten hver eneste dag med oppgaver her.

–  Det er et veldig interessant arbeid der jeg har lært mye og til og med har møtt mine to beste venner, forteller 20-åringen.