Du kan si din mening om nytt skolereglement

Utvalg for oppvekst bestemte på sitt møte i september at det skulle være en bred høring på forskriftene og at spesielt elevene ved felles elevråd, ungdomsrådet, skolenes samarbeidsutvalg og FAU skulle inviteres til å si sin mening.

Utvalgsleder Erlend Gjølme (H) overrakte forslag til de tre forskriftene til elevrådsrepresentanter fra Vardal ungdomsskole På bildene: Fra venstre Erlend Gjølme, Utvalgsleder (H), Silas Johansen, 10. klasse, Solveig Engum, 9. klasse, Ida Westby Larsen, 10. klasse, Malene Øibakken Stenseth, 10. klasse.

I høst får Norge en ny opplæringslov. Loven inneholder regler som gjelder for skolen og opplæringen du får.

I den nye loven står det at kommunen skal lage skoleregler. Skoleregler er det samme som fram til nå er blitt kalt "ordensreglement". Disse ligger nå ute på høring.

Høringsfrist er 14. november

Utvalg for oppvekst bestemte på sitt møte i september at det skulle være en bred høring på forskriftene.

Det er åpent for alle å sende innspill til forskriftene. Frist for å komme med innspill er 14. november.

På ei anna side på hjemmesida vår kan du se hvordan du kan komme med høringsuttalelse, altså si hva du mener.

Med ny opplæringslov tar vi en grundig gjennomgang av reglementene til skole. Dette er en gylden mulighet for alle som har interesse for hvordan barna har det på skolen til å påvirke de lokale forskriftene,» sier Erlend Gjølme (H), utvalgsleder og Richard Høgås, skolesjef.

I forrige uke ble forslagene til nye forskrifter lagt ut til høring. Utvalgsleder for oppvekst, kultur og idrett, Erlend Gjølme (Høyre) og skolesjef Richard Høgås, møtte felles elevråd for å presentere saken og overlevere forskriftene til høring.

– Det er viktig å de som disse forskriftene påvirker mest. Derfor er det naturlig å starte med elevstemmene, sier Erlend Gjølme.

Ønsker svar på to spørsmål

Politikerne i utvalg for oppvekst, kultur og idrett har spesielt bedt om svar på to spørsmål.

– Det ene er forbud mot bruk av private digitale enheter, eller sagt på en annen måte, forbud mot mobiltelefoner, private nettbrett og lignende

Det andre spørsmålet politikerne ber om svar på er om det i noen spesielle tilfeller skal være en åpning i forskriftene å flytte en elev til en annen skole.

– Dette er et vanskelig spørsmål, og det er derfor vi ber om råd. Når oppførselen til en enkeltelev går alvorlig ut over tryggheten til elever og ansatte, går alvorlig ut over læringsmiljøet eller selve læringen til en eller flere elever, kan det hende vi trenger hjemmel til å flytte den eleven,» forklarer Gjølme.

Han understreker at ordet alvorlig her vil være avgjørende og at dette kun bør vurderes etter alle andre tiltak er vurdert og prøvd ut.