Bente og Stig-Morten er gode ambassadører for Gjøvik

Så gode ambassadører er ekteparet at programlederen i Reiseradioen spøkte med at de nok hadde betalt for å reklamere for den fine byen vår da de vant en innringerkonkurranse i sommer.

Bente og Stig-Morten Kristiansen er gode ambassadører for Gjøvik kommune.

Tidligere i sommer deltok Bente og Stig-Morten Kristiansen i en konkurranse i Reiseradioen på NRK P1. De var på veg til Charlottenberg på dagstur da de løste Reiseradioens musikkonkurranse.

Ekteparet (begge 46 år) holder seg riktignok helst mest i Gjøvik og de to brukte tida på eteren til å framsnakke hjembyen.

Verdens beste i mye

Bente fortalte om den eldste sønnen som jobber på Engers lefsebakeri i sommer.

– Når han er tilbake fra jobb klokka seks om morgenen, står vi opp. Da har han kjøpt med helt ferske lefser, verdens beste lefser, sa hun.

Ektefellen var også rask med å ramse opp hva vi i Gjøvik er verdens beste i:  Gjøvik er jo verdens fineste by. Vi har verdens fineste friluftsbad, verdens fineste tennisanlegg utendørs og Skibladner, fristet Stig-Morten.

Og da måtte programlederen le litt og spørre: Jobber du i turistbransjen du, eller kanskje du er ordfører?

Rakk ikke å reklamere for alt

Da kommunikasjonsavdelingen i Gjøvik ringer for å høre om ekteparet er hjemme slik at vi kan få gitt dem en blomst som takk for all den fine reklamen for kommunen vår, er de på en liten ferietur. Stig-Morten snakker villig med kommunen likevel og forteller at han ikke rakk å si alt han ville under sendinga.

– Og inni fjellet er et digert høl som vi har vøri med å koste sjøl, sier 46-åringen og ville gjerne ha fått reklamert for Fjellhallen - og mye annet.

– Vi har jo så mye bra i kommunen vår, at vi som innbyggere må være flinke til å fortelle om det, minner Stig-Morten om.

Begge har sterk tilknytning til Gjøvik

Ekteparet og deres tre sønner på 14, 16 og 19 år bor på Gjøvik, og har bodd her siden de flyttet hjem i 2004, etter to år i Kirkenes. Stig-Morten er født og oppvokst på Gjøvik, det samme som faren og farfaren.

– I oppveksten var jeg mye på besøk hos farmor på Tongjordet, og med det på jevnlig besøk hos Gerd sin kiosk i Lundsgate. Jeg er interessert i lokalhistorie og leser gjerne om byens utvikling i fra gamle dager, forteller han.

Bente er fra Stange, men har også røtter på Gjøvik da moren vokste opp her. Bentes mormor og morfar bodde her i hennes oppvekst, så Fridtjof Nansens veg var den gang hennes favoritt sommerdestinasjon.

En aktiv familie

– Valget om å bo på Gjøvik ble derfor enkelt for oss, og vi har vært fornøyd med tilbudene rundt oss. Gutta har gått på ski og spilt fotball på Vind, svømt i Gjøvik svømmeklubb, spilt håndball i Gjøvik HK, deltatt på speideren, vært med på turn, stått på ski i Hovde og er fortsatt medlemmer i Gjøvik Tennisklubb. Vi har vært en veldig aktiv familie og har dermed god erfaring fra dugnader, forteller ekteparet.

Da korona kom kjøpte familien hund, en boxer med navnet Bruno. Han er dermed blitt fire år og de bruker derfor nærmiljøet mye til turgåing.

– Favorittplassen er Eiktunet, og vi går ofte folkestien i Gjøvik (om Byhaugen og Bergstoppen) og i området rundt Skumsjøen. Vi liker å bruke tilbudene byen har, enten det er Fredvikafestivalen eller tur på kafé i gågata, forteller Bente.

Ferier i Lesjaskog, Mallorca eller Sverige

Når det kommer til favoritt feriedestinasjon når familien ikke er på Gjøvik, er det hytta på Lesjaskog, hvor Bentes farsslekt kommer fra.

– Lesjaskog er et rolig sted med gode tur- og fiskemuligheter, samt nærhet til Bjorli alpinanlegg om vinteren. Skal vi ut av landet, drar vi gjerne til Mallorca for sol og bad (og sykling for far), eller til Sverige for frallor, bading og late frokoster, forteller det positive ekteparet.