Arbeidet i Biriparken starter snart

Biringene ønsket seg et sted der ungdom (og andre) kan møtes. I løpet av høsten får de det.

Gjøvik kommune jobber med stedsutvikling flere steder i kommunen vår. Biri er bare ett av dem. Der har innbyggerne deltatt på flere medvirkningsprosesser. Ønsket om en uformell møteplass, gjerne ute, var blant det som ble nevnt av mange.

Starter i september

Biriparken, som er nærmeste nabo til malerbutikken i Biri sentrum, skal gjennomgå et ganske så stort hamskifte i løpet av høsten. I september starter Paul Berg AS med oppdraget til kommunen. Her blir det fem kule benker med tak. I tillegg skal det lages en grusgang og ikke minst legges til rette for at det kan være ulike arrangement på stedet.

Området måler rundt 16 ganger 16 meter, så det blir både intimt, men samtidig med mange muligheter.  I tillegg til de benkene med tak skal det være muligheter for å plassere løse benker slik at området for eksempel kan huse en konsert. Det blir selvfølgelig opplegg til strøm.

Ei skisse som viser hvordan det kan bli. Det er viktig å presisere at dette bare er ei skisse og at resultatet vil bli seende litt annerledes ut.

Egen plass til juletre

Juletreet i Biri har gjennom åra gjerne vært plassert nettopp i Biriparken, og hva er derfor mer naturlig enn at det blir laget en løsning tilsvarende den på Kauffeldts plass også på Biri. Da vil juletrestammen senkes ned slik at det vil stå trygt og støtt.

Prisen for oppgraderingen av Biriparken er på rundt fire millioner kroner, og planen er at arbeidet skal være ferdig på seinhøsten. Og for den som lurer, den flotte lønna som er på plassen skal fortsatt stå.