Arbeidet i Bassengparken er i gang

Nå blir Bassengparken et enda mer attraktivt område. På nedre del blir det minigolf, aktivitetsløype, frisbeegolf og grillplasser. Resten av parken blir som før, med fine turstier og friområder.

– Vi ønsker at Bassengparken skal bli en fin møteplass for folk, spesielt med tanke på fysisk aktivitet og sosialt samvær, sier Anders Lien, rådgiver i idrett- og anleggsseksjonen i Gjøvik kommune. Han håper at stedet nå også kan bli et sted der gjøvikensere i alle aldere kan møtes.

Det området som er inngjerdet er det området som skal utvikles nå.

Noe for enhver smak

Lien forteller at det skal bli til fire minigolfbaner, en aktivitetsløype med fire hinderløypeelementer, trampoliner i bakken, benker og grillplasser. I Gjøvik er det ingen andre minigolfbaner, og kommunens idrettsrådsgiver er fornøyd med at dette snart blir et tilbud.

Kulpbassenget skal fylles igjen og planeres, slik at innbyggerne kan spille både kubb og boccia der.

Hinderløypa er beregnet spesielt på aldersgruppa 7-13 år, men idrettsrådgiveren ser for seg at også andre aldersgrupper kan bruke den.

Det blir også satt opp  kurver til frisbeegolf nærmere den øvre dammen.

– Det blir ikke en fullverdig frisbeegolfbane, men noen kurver man kan øve på putting, sier Lien.

Bilde av Anders Lien foran området som skal få et stort løft.  - Klikk for stort bildeRådgiver for idrett og anlegg, Anders Lien, er glad for at arbeidet i Bassengparken er i gang, og tror at parken nå kan bli brukt av enda flere.

Gratis utlån av utstyr

Arbeidet med parken vil være ferdig i løpet av høsten og er dermed klar for bruk allerede nå i år - hvis vinteren lar vente på seg.

Utstyr til de ulike aktivitetene vil bli gratis å låne.

– Vi skal lage en ordning med skap der du må registrere deg for å få en kode for å få utlevert utstyret du ønsker, forteller Anders Lien.

Aktivitetsparken skal være i nedre del av Bassengparken, vendt ut mot vannet. Det vil fortsatt være mulig å gå rundt helt ned mot vannet og på stiene rundt i parken.

Resultat av medvirkning

I 2022 vant Gjøvik kommune fram med sin søknad om utvikling av friluftsområdet i Bassengparken. Dette var i konkurranse med 38 andre søkere, som en del av innovasjonsprosjektet «En morsom omvei». Gjøvik ble en av seks vinnere og mottok midler til å blant annet lage en sti ned til parken.

Allerede året før var kommunen i gang med forberedelsene til å ruste opp Bassengparken. Da var vi i kontakt med forskjellige grupper som fikk komme med innspill til hva området kan brukes til.