65 prosent el-biler i hjemmetjenesten

I disse dager triller den ene E-golfen etter den andre ut fra Møller Bil og til hjemmetjenesten i Gjøvik kommune. Totalt skal bilforretningen levere 35 el-biler i tillegg til 20 Caddyer til hjemmetjenesten.

Klimaplanen til kommunen har vært førende for hva slags biler hjemmetjenesten skulle skifte til når eksisterende leasingavtaler gikk ut. At det skulle bli en stor andel el-biler, var det ingen tvil om.

Brukerne er veldig fornøyd

- Vi prøvde ut flere merker og typer og endte med å inngå avtale med Møller i høst om leasing av åtte E-golfer. Sjåførene har vært fornøyd, så derfor har vi gått for denne typen bil videre også, forteller tjenesteleder for helse og omsorg, Jane Elisabeth Nyborg Berge.

Hanne Imerslund arbeider i hjemmetjenesten i Sørbyen og er av dem som har kjørt el siden i høst.

- Vi var veldig spente på hvordan det ville bli på vinterføret, men vi er veldig godt fornøyd, sier Imerslund, som også er bilansvarlig i Sørbyen.

I denne omgang får kommunen 24 el-biler. I løpet av sommeren kommer ytterligere tre slik at sammen med de åtte i høst, vil da hjemmetjenesten disponere 35 el-biler noe som er 65 prosent av hele bilparken.

- Bidra til bedre luftkvalitet

- Dette er en stor dag, sier leder for utvalg for helse, omsorg og velferd, Kjetil Weyde. Han påpeker at han er fornøyd med Gjøvik gjør et slik grep og på den måten følger opp klimaplanen.

- Vi redder ikke verden, men bidrar til at luftkvaliteten i Gjøvik blir bedre. Jeg sykler året rundt og når jeg kommer syklende inn til sentrum, kjenner jeg diesellukta, for å si det slik, sier Weyde, som sjøl kom kjørende i el-bil til pressemøtet tirsdag.

Største el-avtalen

At Møller Bil Gjøvik er fornøyd med avtalen med kommunen, er det egentlig unødvendig å si.

- Så klart dette er moro, sier salgsleder for Volkswagen personbil, Pål Larsen. Han forteller at han allerede har vært på frierføtter hos flere andre kommuner i distriktet. Avtalen med Gjøvik er den største el-avtalen de har levert noen sinne.

I tillegg til E-golfene leaser hjemmetjenesten i Gjøvik også 20 Caddyer. Disse er har fossilt drifvstoff. Årsaken er at det ikke finnes gode nok firehjulstrekkere til hjemmetjenestens formål. Ennå.

Leasingavtalene kommunen har inngått nå er på tre år. Tidligere har avtalene vært på fem år.

- Kortere leasingperiode er jo dyrere enn lengre, men årsaken er vi håper og tror at innen tre år vil det også være gode el-biler med firehjulestrekk. Og da blir Caddyene byttet ut, lover Nyborg Berge-

Fått støtte til ladestasjoner

Det skal være enkelt å greit å bruke el-bilene i hjemmetjensten. Alle sentrene har montert ladestasjoner, og her har kommunen fått nesten en halv million kroner i klimastasstøtte fra Miljødirektoratet.

- Vi er veldig fornøyd med at kommunen kan være med å redusere utslipp samtidig som el-bilene både koster mindre i drift og service, kommenterer klimarådgiver i Gjøvik, Bjørnar Kruse.

Ifølge Opplysningsrådet for vegtrafikken var 779 av bilene i hele Gjøvik el-biler ved utgangen av 2019. Gjennom kommunens overgang fra fosil hjemmetjeneste til el, nærmer nå el-bil-prosenten seg fem prosent av alle biler i hele Gjøvik. Det var i 2018 16.731 biler i Gjøvik. Antall el-biler er mer enn doblet seg fra 2018 til 2019.