15-åring fra Biri ungdomsskole omkom i gokart-ulykke

Det var en elev ved Biri ungdomsskole som omkom i en gokart-ulykke i Andebu i Sandefjord kommune lørdag.

Det var ordfører i Sandefjord kommune som lørdag ringte ordfører i Gjøvik, Anne Bjertnæs, lørdag med den tragiske beskjeden.

Kriseteamet i Gjøvik kommune ble umiddelbart koblet på.

Biri kirke ble åpnet klokka 22:00 lørdag.

Åpen skole søndag

Rektor ved Biri ungdomsskole sendte, etter avtale med de pårørende, ut informasjon til alle foresatte ved skolen om at de dessverre har mistet en elev i en tragisk ulykke.

Det ble også informert om at skolen er åpen for alle som ønsker det i dag, søndag, klokka 13:00.

Til stede på skolen er ansatte, psykososialt kriseteam med representanter fra helsesykepleiertjenesten, Ung i Gjøvik og frivillige fra Røde Kors.

–  Dette er en stor tragedie for hele lokalsamfunnet og kommunen. Jeg føler med alle pårørende, sier ordfører Anne Bjertnæs. Hun vil også være til stede på møtet på skolen i dag.

Åpen ungdomsklubb søndag

Ungdomsklubben til Røde Kors kommer også til å holde åpent søndag kveld. Der vil det også være representanter fra det kommunale hjelpeapparatet.

– Det er dypt tragisk. En slik hendelse preger lokalsamfunnet. Når en ung gutt omkommer vil det påvirke pårørende, venner, klassekamerater og alle andre i bygda, sier ordføreren.

Samles på skolen mandag

I morgen, mandag, møter alle elever på skolen til vanlig tid, og det vil være trygge voksne til stede for elevene. De vil snakke om og sette ord på hvordan elevene nå har det.

–  Vi jobber med det formelle rundt å avlyse muntlig eksamen for tiende trinn som skulle startet allerede på tirsdag, opplyser kommunalsjef for oppvekst, Anne Mari Kind.