1.1 Hjemmel
Helsehjelp i hjemmet tildeles etter lov om helse og omsorgstjenesteloven § 3-2, pkt. 6 bokstav a, jamfør § 3-1.
Som pasient/bruker har man rett til nødvendig helsehjelp fra kommunens helse- og omsorgstjenester jamfør pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a.
1.2 Formål med tjenesten
Helse og omsorg skal fremme innbyggernes helse og mestringsevne, slik at de kan klare seg selv og være uavhengig av hjelpeapparatet lengst mulig.
Helsehjelp i hjemmet kan innvilges til alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen og fyller vilkårene for å motta nødvendig helsehjelp.
Velferdsteknologi skal benyttes for å styrke tjenestemottaker sin egenomsorg og forenkle tjenesteytingen. Slike tiltak kan brukes til å fremme sosial trygghet og bidra til at den enkelte får mulighet til å bo lengst mulig i eget hjem.
Tjenestene skal støtte opp under og utløse ressurser hos brukerne selv, pårørende, nettverk og nærmiljø.
Rehabilitering skal vektlegges i all tjenesteyting for å sette innbyggerne i stand til å bo i eget hjem så lenge som mulig.
1.3 Kriterier og vilkår for tildeling
Vurderingen gjøres etter en helhetlig kartlegging av søkers behov, deriblant IPLOS.
- Tjenesten tildeles på bakgrunn av søknad.
- Søker må bo eller oppholde seg i kommunen og fylle vilkår for nødvendige helse- og omsorgstjenester.
- Behovet må kunne begrunnes ut fra relevante medisinske og funksjonsbeskrivende opplysninger.
- Kartlegging av funksjonsvariabler jamfør IPLOS forskriften (registrering av helse- og omsorgsdata i kommunen) skal danne grunnlag for vurdering av tjenestebehov.
- Tjenesten tildeles etter en helhetlig kartlegging og individuell tverrfaglig vurdering av søkers behov til den som av fysiske og/eller psykiske årsaker ikke greier å ivareta eget liv eller helse på forsvarlig måte.
- Det legges stor vekt på brukerinvolvering i tjenestetildelingen og utførelsen av tiltakene.
- Søker må påregne at det vurderes å iverksette tiltak med teknologiske løsninger i tjenestetildelingen/-ytingen.
- Søkers tilgang til ressurser i nettverket rundt vil bli vektlagt.
- Det skal tas hensyn til hvorvidt søkers omgivelser kan tilrettelegges slik at denne selv kan forventes å mestre dagliglivets gjøremål.
1.3.1 Kartlegging, avklaring og forebygging
I kartleggingen skal det være det fokus på hva tjenestemottaker klarer selv.
Nye søkere til kommunale helse- og omsorgstjenester vil den første tiden motta et tidsutmålt vedtak med bistand til nødvendig og forsvarlig helsehjelp ut fra sine behov.
I denne tidsavgrensede perioden skal tjenesteutøver gjennomføre nødvendige kartlegginger og forventningsavklaringer sammen med tjenestemottaker, om grunnlag for vurdering og avklaring av tjenestemottakers faktiske hjelpebehov. Kartleggingsperioden kan vare i inntil 12 uker.
Innen denne perioden vil hjemmetjenesten vurdere hvilke tiltak tjenestemottaker trenger og det vil fattes et nytt vedtak på helsehjelp eller praktisk bistand som er individuelt tilpasset. Det kan også vurderes at det ikke lenger er behov for tjenesten.
Målgruppe:
- Nye søkere til helse og omsorgstjenester med nylige oppståtte funksjonsfall/-tap som bor i eget hjem og tidligere ikke har hatt behov/et lavt behov for tjenester.
- Overganger mellom sykehus /institusjon til eget hjem hvor det er behov for å kartlegge og få vurdert fastsetting av fleksible tjenester i eget hjem.
Kartleggingen kan bestå av områdene;
- generell kartlegging av helsesituasjon/fungering i hverdagen
- ernæring
- kognitiv svikt
- medisinadministrasjon
- mobilitet
- sosiale aktiviteter
1.3.2 Hverdagsrehabilitering
Det er et mål at tjenestemottaker klarer å mestre hverdagen slik at den kan ivareta sin egenomsorg for å unngå behov for bistand fra andre. Hverdagsrehabilitering skal baseres på tjenestemottakers individuelle mål og hvilke aktiviteter som er viktig å klare selv.
Vedtak om rehabiliteringstilbud i form av hverdagsrehabilitering kan innvilges i en tidsavgrenset periode på maks 4 uker.
Det skal være en planlagt, tverrfaglig prosess med tydelige mål om å gi veiledning og trening som støtter tjenestemottakers egeninnsats for å oppnå best mulig funksjon- og mestringsevne, selvstendighet, sosial og samfunnsmessig deltakelse.
- Det må i tiltaksplanen utformes klare mål for gjennomføring av tiltak med rehabilitering som hovedfokus i samarbeid med tjenestemottaker.
- Tiltakene skal vurderes fortløpende og avsluttes så snart målsetting er oppnådd eller der rehabiliteringen ikke har noen effekt.
Målgruppe for hverdagsrehabilitering/inklusjonskriterier:
- Tjenestemottakere i alle aldre (som oftest eldre) som risikerer eller allerede har funksjonsnedsettelser i hverdagsaktiviteter.
- Tjenestemottakere som er motiverte/motiverbare og forstår instruksjoner.
- Tjenestemottakere som har rehabiliteringspotensiale.
- Tjenestemottakere som bor hjemme.
- Utskrivningsklare innbyggere fra sykehus eller døgnrehabilitering.
- Ved store endringer i tjenestebehovet –funksjonsfall lik som over.
Eksklusjonskriterier:
- Tjenestemottakere uten rehabiliteringspotensiale, eksempelvis langt kommen degenerativ sykdom, terminal syke.
1.4 Tjenesten ytes i henhold til følgende standard
1.4.1 Observasjon /oppfølging av helsesituasjon
- Nødvendig observasjon, oppfølging og bistand av naturlige funksjoner som ernæring, eliminasjon, bruk av helsefaglige prosedyrer og utstyr som katetre, stomipleie m.m.
- Tilpasset bistand med tanke på forebygging av trykksår og kontrakturer.
- Støttende samtaler (veiledning og opplæring knyttet til helserelaterte situasjoner) med fokus på mestring, innrettet for å dempe symptomer og utvikle mestringsstrategier og struktur på hverdagslivet, eks oppfølging av demenskontakt, kreftkontakt.
- Målrettede helserettede tiltak som krever stedvis oppfølging/tilsyn og/eller behov for kontinuerlig tilstedeværelse.
- Adferdsregulerende tiltak.
- Lindrende behandling og tilrettelegging av tilbud for alvorlig syke.
1.4.2 Tilsyn/velferdsteknologi
- For tjenestemottaker med behov for tilsyn skal det vurderes teknologiske løsninger som helt eller delvis kan erstatte fysiske tilsynsbesøk. Slike tiltak kan være trygghetsalarm/-pakke og/eller ulike løsninger som kan tilpasses den enkelte tjenestemottaker. (sensorer på dører/vinduer ol, andre mulige sensorer, roomate, «nattugla» osv.)
- Tilsyn i form av besøk eller telefonoppfølging fra tjenesteyter skal ha en klar konkret hensikt, være faglig begrunnet, eller med grunnlag i behov for observasjon. Vedtak kan fattes dersom behovet varer utover to uker, jamfør pasient- og brukerrettighetsloven § 2-7.
1.4.3 Ernæring
- Kartlegging og oppfølging i forhold til ernæringsmessig risiko.
- Lage ernæringsplan med tiltak som eksempelvis beriking av kost.
- Nødvendig bistand til regelmessig veiing og oppfølging.
- Nødvendig bistand til å administrere ernæring via sonde/VAP/CVK/PEG ol.
1.4.4 Administrering av medikament
- Hovedregelen er at tjenestemottaker skal ta hånd om medisinene sine selv.
- Tjenestemottaker skal i størst mulig grad selv kjøpe medisiner/Multidose organisert via fastlege og apotek.
- Bistand til å administrere medisiner kan innvilges når
- tjenestemottaker har nedsatt hukommelse/vurderingsevne
- tjenestemottaker har betydelig nedsatt funksjonsevne
- tjenestemottaker er rusavhengig/har rusproblem
- det ikke er mulig å administrere medisiner i multidoseordning, eksempelvis kortvarige kurer, marevan behandling ol
- tjenestemottaker må ha hjelp til å ta medisiner til rett tid og på rett måte
1.4.5 Sårbehandling
- Hjelp til sårskift skal som hovedregel utføres hos fastlegen.
- Hjemmetjenesten kan bidra med sårstell dersom det medfører stort besvær for tjenestemottaker å komme seg til egen lege og når det foreligger faglig begrunnelse for at sårstell må utføres av fagperson.
- Sår som krever spesiell observasjon, steril behandling ol.
- Det kan gis opplæring til tjenestemottaker eller pårørende slik at denne selv eller pårørende kan utføre sårskiftet.
- Sår som henvises til hjemmesykepleie skal være vurdert av lege.
1.4.6 Prøvetaking, undersøkelser, injeksjoner o.l.
- Utføres normalt ikke til de som kan oppsøke legekontoret. Skal som hovedregel foretas hos egen lege.
- De tjenester man kan få tilbud om andre steder, vil hovedsakelig ikke tilbys, f eks blodprøver og injeksjoner.
- Måling av blodtrykk, puls og blodsukker er undersøkelser som blir gjort som ledd i en observasjon, skal begrunnes faglig og være tidsavgrenset.
1.4.7 Omsorg ved livets slutt
Det gis mulighet for at tjenestemottaker som ønsker det, får dø i hjemmet, omgitt av sine nærmeste. I disse tilfelle skal følgende vektlegges:
- Tjenestemottaker skal sikres best mulig pleie og stell gjennom færrest mulig personer å forholde seg til. Det bør vektlegges fleksible løsninger for å ivareta dette.
- Tjenestemottaker sine ønsker og behov skal så langt som mulig imøtekommes.
- Sikre at pårørende får nødvendig hjelp og støtte.
- Det avklares samhandling med behandlende sykehus og/eller fastlege.
- Det kan gis tilbud om smerte- og symptomlindrende behandling.
1.5 Evaluering og revurdering
- Kommunen i samarbeid med tjenestemottaker og/eller pårørende evaluerer funksjonsnivå regelmessig ut fra følgende:
- Hva klarer tjenestemottaker selv nå som du ikke klarte tidligere? Er det bedring i tjenestemottaker helsesituasjon?
- Er det endringer i tjenestemottakers situasjon og funksjon?
- Benytter tjenestemottaker seg av tiltaket/tjenesten?
- Er det deloppgaver som tjenestemottaker mestrer selv?
- Er tjenestemottaker motivert for opplæring/bistand?
- Er det potensiale for videre opplæring av teknologiske løsninger eller øvrige tiltak?
- Har tjenestemottaker tilegnet seg nye ferdigheter i løpet av opplæringsperioden?
1.6 Dette kan forventes av tjenesteyter
- Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak.
- Tjenesteutøver vil samhandle med tjenestemottaker om utførelse av tjenesten.
- Tjenestemottaker vil få beskjed senest samme dag hvis avtaler må forandres.
- Tjenesteutøver vil opptre høflig og ha respekt for tjenestemottaker som person og dennes verdier.
- Det vil bli oppnevnt en primærkontakt/kontaktperson.
- Tjenesten organiseres på en slik måte at det tilstrebes færrest mulig tjenesteutøvere.
- Tjenesten ytes med rehabiliteringsfokus.
- Tjenesteutøver kan bistå tjenestemottaker ved behov for å søke om andre tjenester eller få vedtaket om helsehjelp revurdert, samt hjelp til å skrive klage.
- Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester.
- Tjenesteutøver kan være behjelpelig med å søke om nødvendige hjelpemidler.
1.7 Dette forventes av tjenestemottaker
- Tjenestemottaker må være til stede i hjemmet/avtalt sted, det forutsettes at det gis beskjed dersom tjenestemottaker ikke er hjemme/møter til avtalen.
- Det forventes at tjenestemottaker bistår/bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteutøver slik at arbeidsrelaterte skader og unødig slitasje forebygges. Jf. Arbeidsmiljølovens kap. 4.
- Det kreves at hjemmet er utstyrt med nødvendig og tilpasset utstyr i husholdningen til utførelse av arbeidsoppgaven. Tjenesteutøver kan være behjelpelig med å søke om nødvendige hjelpemidler. Ved innstallering av evt. hjelpemidler kan det bli nødvendig å flytte eller fjerne møbler. Nødvendig flytting/fjerning av møbler skal fortrinnsvis utføres av tjenestemottaker eller dennes pårørende. Enkle hjelpemidler kan monteres/installeres av pårørende. Eksempelvis toalettforhøyer og lignende.
- Dersom tjenestemottaker ikke fysisk kan ta seg mellom rom og etasjer, må det legges til rette for løsninger i hjemmet der tjenestemottaker må oppholde seg i et egnet rom for å motta hjelpen.
- Tjenestemottaker opptrer høflig og har respekt for tjenesteutøver som person.
- Helse og omsorgstjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd. Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eksempelvis lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det. Evt. utarbeide kriseplan.
- Hus eller ringeklokke må være merket med nummer og navn, og det må være lys utendørs. På vinteren må vei være brøytet og strødd slik at tjenesteutøver kan komme fram til ytterdør.
- Det oppfordres til å sette opp nøkkelboks når tjenesteutøver må låse seg inn
- Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteutøver kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, kreves det at det blir foretatt rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må besørges av den enkelte.
- Det skal være flytende såpe og tørkepapir tilgjengelig, samt nødvendig personlige toalettsaker, neglesaks, temperaturmål og utstyr til sårbehandling etter behov.
- Det forutsettes at det ikke røykes mens tjenesteutøver er på besøk, og at det eventuelt luftes ut før de kommer.
- Tjenestemottaker som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteutøver. Dyr skal ikke gå løse inne eller utenfor huset når tjenesteutøver er til stede.
1.8 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
- Tjenestemottaker som trenger akutt medisinsk, kirurgisk eller psykiatrisk behandling, skal henvises til spesialisthelsetjenesten.
- Følge til lege, sykehus, korttidsopphold med mindre det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig medisinsk oppfølging med tanke på tjenesteutøvelsen.
- Hente medisiner på apotek.
- Helsehjelp i hjemmet i form av mestringssamtaler innvilges ikke der det finnes alternative tilbud. Dette kan være familierådgivningskontor, frisklivstilbud, gjeldsrådgivning, forvaltningsavtaler i regi av NAV, sorggrupper ol.
- Tjenesteutøver har ikke anledning til å transportere tjenestemottaker i tjenestebil eller egen personbil.
1.9 Egenbetaling
Det er ingen egenandel for helsehjelp.