Bevegelsesutvikling hos barn 0-7 årAlle barn utvikler seg forskjellig, både i grovmotorikk og finmotorikk. Men noen likheter er det.Hva er grovmotorikk og finmotorikk?Utviklingen på barn deles inn i to motoriske måter, grovmotorikk og finmotorikk. Men hva er egentlig forskjellen på disse? Grovmotorikk er de store bevegelsene et barn gjør som involverer de store kroppsmusklene. Dette kan være kryping, krabbing, sitting, gåing og lignede. Med finmotorikk mener vi de minste og mest detaljerte bevegelsene, for eksempel i hender og fingre. Det kan å plukke opp gjenstander, spise med gaffel, peke, slå leker mot hverandre og lignende. Typisk nivå for ulike aldersgrupper 6-9 måneder GrovmotorikkSterk og god hodekontroll i alle stillinger.Perioden preges av en sterk utforskertrang. Forflytning mot underlaget kommer inn i form av kryping og rulling. Dette øker symmetri mellom kroppssidene, samt bedre koordinering.Leddene beveges fullt (bevegelsesutslag).God rotasjon i rygg og store ledd.Støttereaksjoner utvikles; barnet tar seg for når det mister balansen. Først fremover, deretter til siden, til slutt bakover.Ryggleiet er stabilt, leker med beina og har munn-fotkoordinasjon.Mageleiet er stabilt, forskyver vekt fra albue til albue, manipulerer leker. Kan etter hvert løfte en arm og ta leke.Kommer etter hvert opp i halvt sittende via sideleie.Tar støtte med strake armer i mageliggende.Noen inntar krabbestilling og gynger – forberedelse til krabbing.Barnet utfordrer balansen.FinmotorikkTommel, pekefinger og langfinger kan holde gjenstander mot håndflaten.Armen kan strekkes jevnt og presist mot et ønsket objekt.Flytter leker fra hånd til hånd.Kan holde leke med en hånd og gripe ny med den andreBegynner å benytte fingrene mer i grepet.Begynner å få til viljestyrt slippebevegelse. 9-12 måneder GrovmotorikkKrabber med diagonale, kryssende bevegelser.Mer nyanserte bevegelser i hofter, knær og ankler.Setter seg selv opp, sitter støttReiser seg til stående med støtteFull vektbæring på leddSymmetri i kropp og bevegelserGod rotasjon i rygg, skuldre og hofterGod balanse i horisontalplanetGod koordinasjon med diagonal vektoverføring fra side til sideFinmotorikk Slår leker mot hverandre.Økt stabilitet i håndledd, og fingertuppene kan brukes mer i grepet.Utvikler pinsettgrep.Peker.Kan slippe gjenstander bevisst opp i en beholder. 1-2 år GrovmotorikkStår uten støtteGår uten støtte – bredsporet gange.Lite fotavvikling, foten kan virke flat og uten fotbue.Nedsatt balanse; armer styrer og kontrollerer likevekt.Mestrer etter hvert start-stoppKan begynne å gå baklengsKlatrer i stolerKrabber i trappGår trapp med støttePerioden preges av aktivitet. Prøver ut høyder, retninger og avstander, men er fremdeles motorisk usikker. Mye knall og fall. Må ofte gå tilbake til primærmotorikken når ting blir avansert – setter seg ned på golvet mens en manipulerer en leke.FinmotorikkBegynnende utvikling av hånddominansDifferensiering mellom hendene; ikke parallelt og symmetrisk, men ulike bevegelser med høyre og venstre hånd.Enkel klossbygging.Spiser med skje.Varierer grep avhengig av størrelse, form og vekt på det som skal gripes.Kan slippe or eksempel rosiner i en liten flaske.Begynner så smått å manipulere gjenstander i hånda. 2-3 år GrovmotorikkTrener inn funksjonene; gjentar mange ganger. Automatiserer.Begynnende fotavviklingBegynnende, diagonal medbevegelse i armene.Bedre start-stoppSkifter retning ved gange og løpingLøper – begynnende mestring av temposkifteHopper på flat fotSetter seg på huk og reiser segGår trapp alene, men holder seg i rekkverk, og setter samme bein opp førstGår baklengs og sidelengs som 2-åringKaster/sparker ball i balanse, men tar ikke mot.FinmotorikkDe fleste har et statisk umodent grep når de tegner, bevegelsen kommer fra albuen, skulder og overkropp.Bygger tårn med klosser.Spiser med gaffel.Klipper hakk i ark, og noen begynner å klippe over et ark på 15 cm.Kan fortsatt være vanskelig å slippe hurtig. 3-4 år GrovmotorikkKoordinert diagonalgangen med rotasjon i overkroppLøp: Mer armsving, mer diagonalt mønster overkropp-underkropp og mer fotbevegelser i frasparketGår på tåBråstopper, svinger, skifter retningGår trapp opp vekselvis med høyre og venstre bein, og uten støtte. Trapp ned varierer med høyden på trinneneHopper gjentatte hopp på stedet med samlede bein (4-åring kan hoppe over snor på 20 cm)4-åringen står på ett bein i korte stunder (1-2 sek), balanserer hel mot tå på strek 3-4 skritt og hinker 1-2 hinkKan sykle på trehjulssykkelTar imot stor ball med hendene, og liten ball med kroppen og hendeneFinmotorikkStarter utvikling fra statisk umodent grep på blyanten med bevegelse i håndledd, til dynamisk grep med bevegelse i fingrene.Heller drikke i koppen.Bygger horisontalt og vertikalt med klosser (4-åring kan bygge tårn av 9 klosser (2.5 cm)).Kan putte en og en mynt opp i boks med en hånd.Mer konsekvent bruk av to hender samtidig, i koordinerte handlinger.Klipper på en linje som er 15 cm lang, og begynner å kunne klippe ut en sirkel. Støttehånden holder arket stabilt. 4-5 år GrovmotorikkRask, diagonal gange med strekk og utoverrotasjon i hofter, samt pendelsving med armerDiagonalgange i trapp5-åringen står på ett bein i korte stunder (4-5 sek), balanserer hel mot tå på strek 11-12 skritt og hinker 5-6 hinkBalanserer på lav bomKlatrer og hopper ned fra større og større høyderFinmotorikkTegner figurer og seg selvBegynner å kunne klippe ut en firkant. 5-6 år GrovmotorikkGår med fotavviklingMer flyt i gangenSvev i løp og hoppHopper lengde med tilløp6-åringen står på ett bein i 10 sek, balanserer hel mot tå på strek 20 skritt og hinker 20 hink, lett og rytmiskReiser seg symmetrisk fra gulvet uten støtteTar imot liten ballFlinkere i planlegging, bedre på gjennomføringHopper strikkStuper kråkeFinmotorikkAktive og presise håndbevegelserBruker fingrene mer differensiertLegger puslespillKlipper ut en firkantSyrBruker verktøySmører brødskiva selv 6-7 år GrovmotorikkMange har en vekstpurt – blir mer klossete og rastløseHolder taktenBedre balanseSyklerSvømmerVekselhoppParadisHoppe tau – komplisertKaster ball med tyngdeoverføringSpretter ballFinmotorikkKan manipulere gjenstander i hånda.Blyantgrepet nærmer seg ferdig utviklet, og hos de fleste begynner bevegelsen i fingrene.Kan bruke hender asymmetrisk – kniv og gaffelKlipper ut en rekke former.Bruker verktøy. Sist endret 10.03.2025 12.21