Fase 1 – bekymring
Når et barn ikke utvikler seg slik som man forventer, kan barnet ha behov for og rett til spesialpedagogisk hjelp. Slike forhold kan være at barnet
- har forsinka språkutvikling eller språkvansker
- har sosiale eller emosjonelle utfordringer
- ikke utvikler motoriske eller kognitive evner som forventet
Barnehagen kan søke tverrfaglig veiledningsteam om hjelp. Foreldrene kan søke veiledning hos kommunens familieteam.
Fase 2 - Henvisning til PP-tjenesten
Dersom barnet går i barnehage fylles henvisning ut i samarbeid med barnehagen. Foresatte kan også søke på eget initiativ. Barnehagen kan ikke henvise til PP-tjenesten uten foresattes samtykke.
Les om hvordan du sender en henvisning til PP-tjenesten.
Fase 3 - PPT vurderer barnets behov
PP-tjenesten vurderer om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp eller ikke. Dersom barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp inneholder vurderingen en anbefaling av tiltak og omfang av hjelpen.
Fase 4 - Vedtak om spesialpedagogisk hjelp
Det er krav til samtykke fra foresatte før det fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Når samtykke og sakkyndig vurdering foreligger fatter kommunen vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Tilrådingen i den sakkyndige vurderingen ligger til grunn for vedtaket om spesialpedagogisk hjelp.
Send samtykke til enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp
Fase 5 - Planlegging og gjennomføring
I Gjøvik kommune skal alle barn med sakkyndig vurdering ha individuell utviklingsplan (IUP). Planen skal tydeliggjøre hva som er barnets særlige behov og hvordan dette skal imøtekommes.
Det er barnehagens styrer som har ansvar for at planen utarbeides, evalueres og justeres i takt med barnets utvikling. Planen skal bygge på sakkyndig vurdering og enkeltvedtak og skal være et dynamisk og konkret arbeidsredskap som ivaretar barnets helhetlige tilbud i barnehagen. IUP skal være et godt arbeidsdokument for samarbeid mellom barnehagen og foresatte.
Fase 6 - Evaluering og veien videre
Det skal årlig utarbeides en skriftlig oversikt over den spesialpedagogiske hjelpen barnet har mottatt, og en vurdering av barnets utvikling. Det er den som gir hjelpen og som har den løpende kontakten med barnet, som har ansvar for å utarbeide rapporten.
Rapporten sendes fra barnehagen til de foresatte og barnehagekontoret 15. juni hvert år.
Klagemulighet
Foresatte har rett til å klage, både på avslaget og innholdet i vedtaket, saksbehandlingen og på manglende oppfyllelse av enkeltvedtaket. Det er fylkesmann som er klageinstans.
Send klage på enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp