ATP Gjøvik – areal og transportplanlegging

Byutviklingsstrategien er revidert, og «Visjon Gjøvik 2030» er erstattet med «Visjon Gjøvik 2050».

Byutviklingsstrategi «Visjon Gjøvik 2050»

Byutviklingsstrategiens hovedmål er: Gjøvik er en attraktiv by.

Her er hovedmålene

• Byen er åpen mot Mjøsa og Hunnselva.
  • Gjøvik har gode byrom og gater som innbyr til opphold og gode opplevelser. I sentrum er det yrende byliv.
  • Gjøvik er en bovennlig by.
  • Gjøvik er en attraktiv studentby, hvor studentene velger å etablere seg.
  • Gjøvik er et sterkt regionsenter med et innovativt og attraktivt arbeidsmarked.
  • Det er lett å gå, sykle og reise kollektivt.
  • Det er enkelt å reise til Gjøvik sentrum for alle, samtidig som sentrum er skjermet for unødvendig gjennomgangstrafikk.

Her kan du lese byutviklingsstrategien - Visjon Gjøvik 2050

Styringsgruppe og samarbeidsgruppe

ATP Gjøvik styres av en samarbeidsavtale mellom partene. Avtalen er reforhandlet flere ganger, senest av kommunestyret i møtet i oktober 2021. Denne er gjeldende i perioden 1. januar 2022 - 31. desember 2025.

Samarbeidsavtalen omhandler både arbeids- og ansvarsfordeling mellom partene, finansiering av tiltak og grunnfinansiering av samarbeidet.

ATP-samarbeidet er organisert med en styringsgruppe og en administrativ samarbeidsgruppe med medlemmer fra de respektive parter. Styringsgruppa består én representant fra hver av partene og ledes av ordfører i Gjøvik kommune. Sykkelbyen Gjøvik er del av ATP-samarbeidet og en del av styringsgruppas mandat. Sykkelbyen Gjøvik ledes av prosjektleder fra Gjøvik kommune.

Hva er ATP Gjøvik?

ATP Gjøvik er samhandlingsarena om byutvikling i Gjøvik - mellom partene Gjøvik kommune, Innlandet fylkeskommune, Statens vegvesen og Byen vår Gjøvik. Byutviklingssamarbeidet bygger på virkemidler innenfor areal- og transportplanlegging.

Prosjekter og tiltak

Mange tiltak og prosjekter springer ut av ATP-samarbeidet. Av de siste kan vi trekke frem utbedringen av Strandgata, som åpnet oktober 2021. Videre utbedring i Strandgata fra Niels Ødegaards gate til Østre Totenveg ble ferdigstilt i 2023.

Vedtatte strategier i ATP-samarbeidet

Byutviklingskonferansen

I år arrangeres byutviklingskonferansen «Fremtidens byer» torsdag 14. november 2024 på Quality Hotel Strand Gjøvik.

På Byen Vår Gjøvik sine nettsider finner du mer informasjon om konferansen og påmelding.

Mulighetsstudier

For å følge opp vedtatte tiltak i gatebruksplan og parkeringsstrategi, ble det høsten 2022 utarbeidet to mulighetsstudier. Mulighetsstudiene omhandler å få synliggjort hvilke muligheter som finnes, hvilke konsekvenser de ulike mulighetene kan føre med seg, og aktuelle tiltak. Det vil ikke bli fattet noen beslutninger basert på mulighetsstudiene, men det vil være viktig kunnskapsgrunnlag inn i videre diskusjoner frem mot aktuelle tiltak og videre oppfølging. I de neste fasene vil det blir lagt opp til medvirkning og dialog rundt aktuelle tiltak.