Byutviklingsstrategi «Visjon Gjøvik 2050»
Byutviklingsstrategiens hovedmål er: Gjøvik er en attraktiv by.
- Byen er åpen mot Mjøsa og Hunnselva.
- Gjøvik har gode byrom og gater som innbyr til opphold og gode opplevelser. I sentrum er det yrende byliv.
- Gjøvik er en bovennlig by.
- Gjøvik er en attraktiv studentby, hvor studentene velger å etablere seg.
- Gjøvik er et sterkt regionsenter med et innovativt og attraktivt arbeidsmarked.
- Det er lett å gå, sykle og reise kollektivt.
- Det er enkelt å reise til Gjøvik sentrum for alle, samtidig som sentrum er skjermet for unødvendig gjennomgangstrafikk.
Her kan du lese byutviklingsstrategien - Visjon Gjøvik 2050
Styringsgruppe og samarbeidsgruppe
ATP Gjøvik styres av en samarbeidsavtale mellom partene. Avtalen er reforhandlet flere ganger, senest av kommunestyret i møtet i oktober 2021. Denne er gjeldende i perioden 1. januar 2022 - 31. desember 2025.
Samarbeidsavtalen omhandler både arbeids- og ansvarsfordeling mellom partene, finansiering av tiltak og grunnfinansiering av samarbeidet.
ATP-samarbeidet er organisert med en styringsgruppe og en administrativ samarbeidsgruppe med medlemmer fra de respektive parter. Styringsgruppa består én representant fra hver av partene og ledes av ordfører i Gjøvik kommune. Sykkelbyen Gjøvik er del av ATP-samarbeidet og en del av styringsgruppas mandat. Sykkelbyen Gjøvik ledes av prosjektleder fra Gjøvik kommune.
Hva er ATP Gjøvik?
ATP Gjøvik er samhandlingsarena om byutvikling i Gjøvik - mellom partene Gjøvik kommune, Innlandet fylkeskommune, Statens vegvesen og Byen vår Gjøvik. Byutviklingssamarbeidet bygger på virkemidler innenfor areal- og transportplanlegging.
Dokumenter
Prosjekter og tiltak
Mange tiltak og prosjekter springer ut av ATP-samarbeidet. Av de siste kan vi trekke frem utbedringen av Strandgata, som åpnet oktober 2021. Videre utbedring i Strandgata fra Niels Ødegaards gate til Østre Totenveg ble ferdigstilt i 2023.
Vedtatte strategier i ATP-samarbeidet
Byutviklingskonferansen
I år arrangeres byutviklingskonferansen «Fremtidens byer» torsdag 14. november 2024 på Quality Hotel Strand Gjøvik.
På Byen Vår Gjøvik sine nettsider finner du mer informasjon om konferansen og påmelding.
Mulighetsstudier
For å følge opp vedtatte tiltak i gatebruksplan og parkeringsstrategi, ble det høsten 2022 utarbeidet to mulighetsstudier. Mulighetsstudiene omhandler å få synliggjort hvilke muligheter som finnes, hvilke konsekvenser de ulike mulighetene kan føre med seg, og aktuelle tiltak. Det vil ikke bli fattet noen beslutninger basert på mulighetsstudiene, men det vil være viktig kunnskapsgrunnlag inn i videre diskusjoner frem mot aktuelle tiltak og videre oppfølging. I de neste fasene vil det blir lagt opp til medvirkning og dialog rundt aktuelle tiltak.
Byutviklingsstrategien har tydelig mål om at byen skal knytte seg til Mjøsa og at barrierene som begrenser ønsket byutvikling i dag, må reduseres. En omlegging av dagens riksveg forbi Gjøvik åpner spørsmål om hvordan dette vil påvirke Gjøvik og byens utvikling. Hvordan vil det endredagens trafikkstrømmer og trafikkmengder? Kan ny funksjon og utforming av dagens riksveg bidra til å redusere barrierene mellom sentrum og Mjøsa?
En mulighetsstudie ser nå på scenarier for hvordan kan byen knyttes sammen med Mjøsa og hvordan barrierene kan reduseres. Mulighetene må også ses sammen med utvikling av funksjonelt trafikkmønster og lokalvegsystem som henger sammen med hovedvegene som sikrer rasjonell trafikkavvikling og ivaretar at byen er tilgjengelig for alle trafikantgrupper.
Mulighetsstudiet ferdigstilles august 2024.
Mulighetsstudie vurderer muligheter, konsekvenser og aktuelle grep/tiltak som må til for at Bjørnsons gate skal blir en gate du velger å kjøre i når du skal igjennom sentrum. Mulighetsstudiet omhandler også hvordan Hunnsvegen kan utformes for en gate prioritert for myke trafikanter og kollektivtrafikk, samtidig som at Hunnsvegen også skal ha biltrafikk.