Pedagogisk praksis

Vi tenner barns stjerneøyne. Humor, raushet, lek og lære - i barnehagen er det godt å være.

Progresjon

Progresjon i barnehagen er kontinuerlige prosesser der læring skjer i lek og fellesskap. Alle barn skal oppleve en progresjon i barnehagens innhold, og få oppleve mestring.

Vi sørger for en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Slik lærer barna nye ting og får en god selvfølelse ved å mestre nye oppgaver.

I Biri barnehage er vi oppmerksomme på barns uttrykk, som for eksempel:

  • Vi observerer.
  • Følger opp og utvider det barna allerede er opptatt av.
  • Vi introduserer barna for andre perspektiver og opplevelser gjennom leken ved bruk av materialer, barnelitteratur og utstyr som er tilgjengelig for barna.
De minste barna skal ake - Klikk for stort bilde

Omsorg

Alle barna i Biri barnehage skal hver dag møtes med godhet og raushet. De skal kunne kjenne at personalet bryr seg om dem og vil dem vel. Det skal være tydelig at personalet legger til rette for at hvert enkelt barn blir møtt ut ifra sitt ståsted, og at barnets stemme blir hørt og tatt hensyn til.

Omsorg kan handle om å

  • få litt ekstra tid
  • et fang å sitte på
  • en hånd å holde i
  • et godt og bekreftende blikk
  • tydelige voksne og forutsigbare rammer
  • leke med venner
  • ha gode fysiske rom eller mange muligheter til variert aktivitet
  • få en klem av en venn når du kommer i barnehagen

Danning

Barnehagen skal fremme danning. Danningsprosessen handler om å tilegne seg verdier, normer, tanker og handlingsmåter som er viktige for å kunne delta i felleskapet.

Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. En viktig del av danningsprosessen er å støtte barna i utviklingen av god selvfølelse. 

Barna varmer seg inne i varmehytta - Klikk for stort bilde

Læring

Barnehagens pedagogiske praksis skal bygge på et helhetlige læringssyn hvor omsorg, danning, lek, læring, språk og sosial kompetanse henger sammen. Barn lærer gjennom lek og samspill med andre.

Barnehagen skal tilby rike og varierte opplevelser og erfaringer, og gi rom for undring, utforsking og nysgjerrighet. Barnet skal møte utfordringer tilpasset sitt utviklingsnivå, både i planlagte aktiviteter og i spontane sammenhenger i hverdagen. 

Barna vil da ha gode forutsetninger for å lære, oppleve glede og mestring. Vi ser på barna som kompetente mennesker som har mye å lære av hverandre, og mye å lære bort til andre basert på alles ulike erfaringer som de tar med seg inn i sitt samspill med hverandre.