Alle elever flytter inn igjen i Kopperud skole

Store deler av Kopperud skole ble rammet av vannlekkasje i sommer. Nå er halvparten av lokalene friskmeldt og alle elevene får flytte inn igjen tirsdag 17. september.

Vannskaden ble oppdaget 22. juli og skyldes feil på et toalett i bygget der småskolen og SFO holder til. Brannvesenet bisto eiendomsavdelingen samme morgen med å få sugd ut det meste av vannet og begrense skadene.

Det er bygningen som huser SFO og småskolen som er rammet av vannlekkasjen.

SFO og småskolen er rammet

De første prøvene viste at omtrent halvparten av bygningsmassen for småskolen, pluss SFO var hardest rammet. Til sammen har rundt 160 elever klasserom i denne delen av Kopperud skole. Rektor Ragnhild Ulheim håpet i det lengste at det skulle være mulig å bruke deler av bygningen slik at det ville være mulig å bruke alternative rom på skolen.

Torsdag 8. august fikk eiendomsavdelingen prøvene fra flere målinger. De vister dessverre at hele bygningen måtte stenge.

Ungdomstrinnene måtte dermed starte skoleåret i lokalene til Vind IL.

Alle tilbake til Kopperud

Mandag 16. september kom den gledelige beskjeden: luftmålinger som er tatt av firmaet Mycoteam viser at deler av bygningene nå kan tas i bruk. Det betyr at første og andre trinn kan flytte inn i sine vanlige lokaler. Også gymsalen er “friskmeldt”.

– Vi vil finne midlertidige lokaler på skolen for tredje og fjerde trinn. Det betyr at alle elevene vil nå holde til på Kopperud skole, sier en lettet rektor.

Brakkeløsning etter høstferien

Den delen som ble mest ødelagt under vannlekkasjen må renoveres fullstendig. Det vil ta tid. Derfor vil det komme på plass brakker etter høstferien slik at skolen får litt mer tumleplass igjen.

– Vi vet ikke eksakt når brakkene er på plass, men det blir en gang etter høstferien, sier Ulheim. Hun er takknemlig for at både elever, foresatte og lærere har utvist stor tålmodighet i de første ukene av skoleåret.

Tidlig start med riving og arbeid for å begrense skadene

Skadene ble meldt til forsikringsselskapet samme dag de ble oppdaget og de startet med riving og videre skadebegrensning fra onsdag 24. juli. Sweco ved takstmann Ole Øye bistår i arbeidet. Riving og prøvetaking knyttet til innemiljø er pågående og det gjennomføres ukentlige byggemøter for å sikre god framdrift og få oversikt over skadeomfang.

Rektor på Kopperud skole er fortløpende involvert fra skaden ble oppdaget.
Eiendom ved eiendomsforvalter og eiendomsdrift er også fortløpende involvert.