Byggestartmarkering for Røverdalen

I dag markerte kommunen og Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (SiT) starten på byggingen av parkeringshus og studentboliger i Røverdalen.

Byggeprosjektet skal etter planen være ferdig til skolestart 2026.

Kort oppsummert

• Gjøvik kommune og SiT samarbeider om å bygge parkeringshus og studentboliger i Røverdalen.
  • Innendørs parkeringshus med 182 plasser (100 flere enn i dag).
  • To studentblokker med plass til 240 studenter.
  • Uteområdet og Heimdalsgate oppgraderes og blir tilgjengelig for alle.
  • Gjøvik svømmehall rehabiliteres samtidig inne i fjellet.

Les mer om prosjektet og siste status.

Illustrasjon av studentblokkene slik de vil se ut - Klikk for stort bildeIllustrasjon av Røverdalen slik det vil se ut med de nye studentblokkene og uteområdet på plass. Parkeringshuset danner fundamentet for de to blokkene. Code arkitektur

Binde byen og campus sammen

Kommunedirektør Kari Sollien åpnet markeringen ved å påpeke hvor viktig prosjektet er for å binde byen og campus sammen. Røverdalen er et knutepunkt mellom sentrum og NTNU. Studentene vil nærmere byen, og vi vil ha flere studenter i sentrum.

Vi håper parkeringshuset vil være et godt tilskudd til byen vår og idretten som bruker Fjellhallen aktivt.

Ordfører Anne Bjertnæs - Klikk for stort bilde

– Ved ferdigstillelse av alle disse prosjektene vil vi altså ha utviklet en helt ny liten bydel med plass til unge, nye innbyggere rett utenfor storstua vår som allerede huser et vel av aktiviteter, i tillegg til ny svømmehall, en rekke tilbud og aktiviteter innen kultur og idrett.

Jeg vil tørre å påstå at vi gjennom dette vil få Norges kuleste og mest spektakulære flerbruksanlegg som nabo til Innlandets nyeste og flotteste studentboliger, sa en begeistret ordfører Bjertnæs.

Varig og miljøvennlig

Distriktssjefen i Veidekke Entreprenør, Geirmund Østvold, takket for tilliten og oppdraget, og ser fram til å fortsette det gode samarbeidet gjennom byggefasen.

– Det er valgt gode materialer. Det skal være varig og miljømessig godt, forsikret Østvold.

Blokkene består i hovedsak av massivtre og er kledd i treverk. Parkeringshuset er laget i lavkarbonbetong, som gir et lavere CO2-utslipp.

Veidekke Entreprenør har god erfaring med å bygge i Røverdalen. Fra tidligere har de både ishallen og Haugtun omsorgssenter i porteføljen. I tillegg holder de på med å ferdigstille de nye studentboligene på Kallerud.